Portræt: 17 år og selvstændig med overskud

Århusianske Mathias Vestergaard driver netbutik og producerer webløsninger med plus på bundlinien. Samtidig har han også energi til at gå i gymnasiet og være spejderleder. Mød det tænksomme overskudsmenneske.

Mathias Vestergaard på kun 17 år gør lige nøjagtig, hvad regeringen efterspørger. Han driver sin egen virksomhed på andet år. Og han gør sig klar til en videregående uddannelse ved sideløbende at passe gymnasiet til topkarakterer.

I fritiden dyrker han friluftslivet som spejderleder og med klatring. Elevrådet på Statsgymnasiet i Århus får også noget hans tid.

Teenagerens overskudsgivende virksomhed består dels af et enmands-webbureau, MT Productions, dels af en netbutik med gadgets og IT-dimser, Innovationshop.

I 2001-2002 omsatte han for 180.000 kroner og fik et plus på bundlinien på 17.000 kroner.

Målet er at lære
Håret stritter kækt mod alle verdenshjørner, som om der virkelig er fart på, Men det er ikke nogen hæsblæsende ung mand, der tager imod Computerworld Online i kælderværelset, der både er hjem og arbejdsplads for Mathias Vestergaard. Han udstråler nærvær, tilfredshed og eftertænksomhed.

- Det er ikke nogen millionsatsning. Jeg tjener pengene først og bruger dem bagefter. Mit overordnede mål med at lave det her er at lære noget og at opfylde drømmen en IT-butik med seriøs service, siger han.

Energi har Mathias Vestergaard nok af
Foto: Malene Grouleff
At firmaet desuden kan finansiere de mange smarte gadgets, han bare må eje selv, er en sidegevinst.

Referencelisten er ikke kilometerlang, men til gengæld består den af trofaste kunder, der vender tilbage, når de skal have udviklet noget nyt.

For eksempel Dansklærerforeningen, der er en organisation, der udvikler undervisningsmateriale til dansklærerne i folkeskolen. Mathias Vestergaard har udviklet den webbaserede programprakke Netfidus, som blandt gør det muligt for skoleeleverne at lave deres egne tegneserier.

Han har også produceret animationer af det amerikanske firma Quickwoods produkter.

Generelt reagerer kunderne med anerkendelse, når det går op for dem, at "direktøren" ikke har mere end 17 år på bagen. En enkelt kunde blev slukøret, da han indså, at timeprisen ikke befandt sig på flaskedreng-niveau.

Med en smule ærgrelse i stemmen fortæller han, at indtil han om et år fylder 18 og dermed bliver myndig, må firmaet stå i hans fars navn.

Legede med kode som 10-årig
Frøet til IT-iværksætteriet blev sået allerede i 10 års alderen. Mathias Vestergaard og en legekammerat fandt på, at de ville prøve at kode deres eget computerspil. De lærte sig selv programmeringssprog, så de kunne frembringe et simpelt jægerspil "Shoot and hunt".

Nogle år senere fik Mathias Vestergaard øjnene op for udfordringerne i webdesign via en anden kammerat. Fra en engageret og kompetent lærer i hans folkeskole fik han feedback på sine webprojekter, indtil læreren blev headhuntet til branchen.

Webgesjæften kom der for alvor skub i, da han udviklede en flash-version af det lille jægerspil. En portal tilbød at købe spillet med en annoncepakke.

I bogreolen står der nu bøger i serien "Erhvervsrettet personlighedsudvikling" med titler som "Optimer din tid" og "Forhandlingsteknik".

- Det er rigtig svært at prissætte mit arbejde. For eksempel kan jeg godt fortryde, hvis jeg har forlangt 7000 for en opgave og kan høre på kunden, at det er billigere, end han havde forventet, siger Mathias Vestergaard.

Frihed vigtigere end fyraften
Det kan måske lyde, som om der er flere timer i Mathias Vestergaards døgn, end vi andre må nøjes med. Han forklarer selv, at han aldrig ser fjernsyn, og tilføjer, at teknologiens fleksibilitet også trækker i den rigtige retning.

Han tjekker e-mail på PDA'en og mobilbeskeder i frikvartererne og sørger for, at både kunder og venner får svar tjept.

Mathias Vestergaard bruger tit syv timer om dagen ved computeren
Foto: Malene Grouleff
- Nogle gange spørger jeg mig selv, om det er tiden værd; At bruge så mange timer hver dag på research, vidensopdatering, webudvikling, kommunikation og så videre. Måske vil jeg fortryde en dag, at jeg ikke lærte at spille guitar, tænker Mathias Vestergaard højt.

Men friheden ved at være selvstændig sætter han stor pris på. Antallet af arbejdstimer kan han ikke sætte tal på.

- Det afgørende for mig er, at det er 100 procent fleksibelt. Jeg kan arbejde hele eftermiddagen, hvis jeg ikke har lektier for. Jeg kan gå til fest fredag aften uden at bekymre mig om at skulle møde kl. 7 på en tankstation næste morgen, forklarer Mathias Vestergaard.

Alle bør yde deres bedste
Fremtidsplanerne ligger ikke fast endnu. Men blot at være selvlært er for satset i længden, synes Mathias Vestergaard.

Tankerne går i retning af en ingeniøruddannelse og drømmejobbet kunne godt være projektleder inden for IT.

- For jeg synes, at kommunikation og ledelse er det sjoveste. At rådgive kunderne ud fra deres idéer, siger den 17-årige iværksætter.

Han oplever, at det kan give knubs i skolen at være den, der tager initiativet.

- Når vi skal lave gruppearbejde, ender jeg tit som ham, der leder gruppen, fordi ingen andre gør det. Det kan jeg godt få smæk for. Nogle synes, jeg hundser med dem, men jeg forventer, at folk yder det bedste, de kan, siger Mathias Vestergaard.


Relevant link

http://www.innovationshop.dk/shop/hvorfor.asp" target=_blank">Mathias Vestergaards forretningsfilosofi for Innovationshop



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere






Premium
Overblik: DXC Technology og Netcompany stormer frem som offentlig it-leverandør - Atea og Conscia taber terræn
Det offentlige Danmark bruger hvert år milliarder af kroner på it-indkøb. I løbet af 2019 tog DXC Technology og Netcompany store indhug i de offentlige it-budgetter - samtidig rykkede Atea og Conscia baglæns. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.