Dell garanterer: Vi dropper aldrig pc'erne

Dell vil aldrig følge efter IBM og - måske - HP og droppe produktionen af pc'er. Se her hvorfor.

Artikel top billede

Dell World, Austin, Texas: Det kan meget vel være, at de øvrige store service-leverandører i verden som IBM og HP ikke har den store fidus til bygge pc'er og kæmpe fra dag til dag i et så presset marked med en så lille indtjeningsmargin.

Men det har Dell.

Sådan lyder det fra Michael Dell, som Computerworld mødte onsdag aften under forberedelserne til åbningen af den første store Dell-konference, Dell World, der torsdag løber af stablen i Michael Dells hjemby, Austin.

Dell er i fuld sving med at dreje hele selskabet over i retning af service-markedet, der er betydeligt mere lukrativt end pc-markedet, hvor der kæmpes fra hus til hus på især priser.

"Vi går stadig op i klient-enhederne," siger Michael Dell.

Han peger på, at pc-markedet, uanset hvordan man vender og drejer det, er et vækstmarked, hvor det samlede antal af enheder i verden ventes at stige løbende.

"Der er jo ingen tvivl om, at klient-enheden forandrer sig, men pc'en forsvinder ikke. Den vil folk stadig anvende som en del af deres samlede løsning," siger han.

Selv om indtjenings-marginerne på pc-salget er langt lavere end i service-markedet, er pc'en vigtigt for Dell af flere grunde.

Blandt andet mener Michael Dell ikke, at Dell kan levere troværdige end-to-end løsninger til erhvervskunderne uden selv at producere pc'er, som desuden vil blive dyrere at indkøbe, hvis ikke Dell byggede dem selv.

Samtidig er pc'en for brugerne en af de primære indgange til hele teknologi-verdenen, og det er vigtigt for salget af udstyr og løsninger til erhvervslivet, der holder nøje øje med, hvad brugerne anvender derhjemme.

"Pc'en er en meget stor følelsesmæssig forbindelse for kunderne, og fundamentet for os er klient-forretningen. Den er selvfølgelig meget bredere i dag, end den har været tidligere, men vi kunne ikke drømme om at tage den væk," siger Michael Dell.

Læs også: Dells udfordring: At genføde sig selv som noget andet.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Jyske Bank

Kvantitativ Analytiker

Midtjylland

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S