Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Blackberry-producent står i problemer til halsen

Et kæmpe nedbrud kommer i kølvandet på faldende markedsandele for Blackberry-telefoner.

40 millioner ejere af Blackberry-telefoner har siden mandag oplevet enorme problemer.
 
Alle Blackberry-telefoner kører via et netværk, som producenten af Blackberry, Research in Motion (RIM), har etableret. Netværket sikrer, at kunderne kan sende deres data krypteret.
 
Netværket har imidlertid været ramt af nedbrud siden mandag, og selvom det nu igen er muligt at sende e-mail og benytte chat-funktionen, så kan europæiske brugere stadig ikke surfe fra deres telefon.
 
Financial Times skriver, at hver anden Blackberry-bruger - svarende til 40 millioner - har været påvirket af problemerne i Research in Motions netværk.
 
Er i store problemer
Problemer af denne slags kommer altid på et uheldigt tidspunkt, men for canadiske Research in Motion er det i uheldig forlængelse af en længerevarende nedtur, som Blackberry-mobilerne har været igennem.
 
Selskabet, der traditionelt står stærkt i Nordamerika, har tabt store markedsandele, mens konkurrerende mobilplatforme som Apples iOS på iPhones og Googles Android er buldret frem.
 
Ifølge tal fra analysehuset Gartner Research udgjorde Blackberry-telefonerne 11,7 procent af smartphone-markedet i årets andet kvartal, hvilket er syv procentpoint lavere end et år tidligere.
 
Tendensen blev bekræftet i sidste måned, da en undersøgelse fra analysefirmaet Nielsen viste, at blot ni procent af nyligt købte smartphones var Blackberry i USA. Det er ellers amerikanerne, der har trukket Blackberrys markedsandel op på verdensplan.
 
Nedturen hos Research in Motion kostede i juli 2.000 ansatte jobbet svarende til 11 procent af koncernens arbejdsstyrke.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere