Google Apps vs. Office 365: Det kan de bruges til

Stadig flere virksomheder rykker deres mail-løsninger og
kontorpakker op i skyen hos enten Google eller Microsoft. Få overblikket over de to selskabers cloud-produkter.

Artikel top billede

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

Sådan vil Microsoft og Google få dig som cloud-kunde

Cloud computing: Sådan fungerer det

Et stort antal virksomheder vil i de kommende år skrotte deres lokale eller hostede mail-servere og i stedet satse på en cloud-løsning.

Det er hovedbudskabet i en Gartner-rapport, der blev udgivet i sidste måned. Den tager pulsen på markedet for cloud-baserede mail-løsninger, der i dag kun har tre til fire procent af det samlede marked, men ventes at udgøre omkring 20 procent i 2016 og 55 procent i 2020.

Gartner peger på, at det kun er Microsoft Exchange og Googles Gmail, der har hentet markedsandele i de senere år, mens Novell GroupWise og IBM Lotus Notes/Domino har tabt markedsandele.

Analytiker Matthew Cain skriver i rapporten, at Googles virksomhedsløsning efter fem år på markedet nu har så mange kunder, at den må betragtes som en ligeværdig konkurrent til Microsofts Exchange Online.

"Mens Gmails andel af markedet for virksomhedskunder i øjeblikket ligger på omkring en procent, har den (tjenesten, red.) næsten halvdelen af markedet for cloud-email til virksomheder," lyder det fra Matthew Cain.

Microsoft versus Google

Samtidig med Googles fremmarch har Microsoft dog også været i gang med udviklingen, og Redmond-selskabet kunne således tidligere i år lancere Office 365 med blandt andet Exchange Online.

Der er dermed lagt op til hård kamp mellem de to selskaber i de kommende år, vurderer Gartner.

"Kappestriden vil gøre det svært for andre leverandører at konkurrere direkte inden for cloud-email og collaboration," forklarer Matthew Cain i sin analyse.

Det to selskabers cloud-produkter har forskellige styrker og svagheder, og det kræver naturligvis en nærmere behovsanalyse, før du kan konkludere, hvad der er bedst for dig og din virksomhed.

Det indeholder de to løsninger

Microsofts Office 365 og Google Apps er begge cloud-løsninger, men alligevel ganske forskellige.

Mens Googles løsning er rent cloud-baseret, er det med Microsofts Office 365 meningen, at cloud-elementerne skal integreres med den traditionelle Office-pakke, som installeres lokalt.

Office 365 fra Microsoft indeholder cloud-versioner af Office, Sharepoint, Exchange og Lync - samt altså selve Office-pakken, der installeres lokalt.

Google Apps indeholder tilsvarende søgeselskabets bud på en online-kontorpakke, dokumenter, og Gmail for Business, der også indeholder unified communications-løsninger.

I tabellen herunder kan du se, hvad du helt præcist får pengene hos de to selskaber (klik på billedet for at se det i stor størrelse):

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

Sådan vil Microsoft og Google få dig som cloud-kunde

Cloud computing: Sådan fungerer det

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S