Artikel top billede

Hver tredje chef: Vi spilder tiden med ERP og BI

Brugerfjendtlig, manglende faciliteter og funktioner, der er rent tidsspilde. Mange er utilfredse med deres ERP-, BI- og CRM-systemer.

"Tidsspilde."

Sådan betragter mange brugere det at flytte data mellem applikationer i firmaets ERP-løsning.

Flytning af data betragter brugerne som det største spild af tid tæt fulgt af "søgninger i komplekse menustrukturer".

Disse to er bare enkelte punkter i en strøm af kritik af virksomhedsløsninger som eksempelvis ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Resource Management) og BI (Business Intelligence).

Slag på slag

Kritikken kommer til udtryk i en undersøgelse, som analysehuset IDC Nordic står bag.

Undersøgelsen er betalt af IFS Scandinavia, som selv udvikler og sælger ERP-løsninger.

"Undersøgelsens resultater tyder på, at der er plads til nogle forbedringer," erkender Anders Elbak, der er researchchef hos analysehuset IDC Nordic.

Så har han ikke sagt for meget.

Andre ville nok snarere kalde undersøgelsens resultat for hårde slag og sviende smæk til producenterne af de brede og ofte avancerede applikationer.

"Kritikken er hård ja, men vi synes allerede, vi har gjort meget. For eksempel skiftede vi brugerinterface i vores løsning sidste år. Tilbagemeldinger viser, at kunderne er glade, men lige præcis brugergrænsefladen har også været et afgørende kriterium for mange kunder," siger Jan A. Bengtsen, administrerende direktør for IFS Danmark.

På kanten af afgrunden

I dag kræver den teknologiske udvikling og komplekse forretningsbetingelser, at virksomhederne er i stand til at reagere lynhurtigt, når markedet kræver det.

Virksomheder med it-systemer, der er topmoderne og medarbejdere, som styrer hjemmevant rundt i firmaets it-løsninger, de har muligheder, som rækker langt udover de lokale markeder.

Omvendt så står de virksomheder, der ikke er i stand til at flytte sig i takt med udfordringerne, hurtigt på kanten af afgrunden og risikerer at måtte dreje nøglen om.

Dette vil brugerne have

Når IDC's undersøgelse af brugervenligheden inden for enterprise applications konkluderer, at mere end hver tredje spurgte virksomhed (35 procent) mener, at deres enterprise applications som for eksempel en ERP-, CRM- eller BI-løsning har "negativ indflydelse på virksomhedens evne til at flytte sig i en fart" (agility), så er der noget galt.

"Brugerne skal i sidste ende være i stand til let at betjene systemet. Det ved vi fra Gartner og andre analysevirksomheder, og brugergrænsefladen er selvfølgelig afgørende - så vi har kastet meget i at lave en grænseflade, der er til at finde ud af," siger Jan A. Bengtsen.

Derudover relaterer de fleste bekymringer sig til brugervenlighed, kompleksitet og integration med eksterne applikationer så vel som integration med løsningens egne undersystemer.

"Generelt betyder nogle af de ting, der sker i markedet, at ERP-løsningerne ikke er hensigtsmæssige længere. For nogle år siden var der eksempelvis forholdsvis få, der brugte SAP. I dag er der mange flere, og det er ikke bare enkelte i økonomiafdelingen og enkelte fra andre afdelinger, men derimod mange ansatte, som både trækker data ud og lægger andre data ind i virksomhedens ERP-løsning. I dag bruger alt fra sælgere til produktionsmedarbejdere ERP-systemet," siger Anders Elbak.

Bare noget man tænder for

Når mange flere bruger løsningerne, skal de være nemmere at bruge på tværs af uddannelse og afdeling.

Mange har også vænnet sig til, at "it bare er noget man tænder for", og så er det ret nemt at finde ud af.

Helt så nemt er det ikke nødvendigvis, når det drejer sig om en ERP-løsning.

Men Microsoft forsøger alligevel, ifølge IDC, at få sin ERP-løsning Dynamics til at ligne et 'almindeligt' program i Officepakken. Det kan du læse mere om her.

Her er kritikpunkterne af systemerne

Andre kritikpunkter lyder:

* Ofte er virksomheden tvunget til at indrette sine processer efter applikationen snarere end efter den relevante 'business case'. Eller applikationen har ikke den krævede facilitet og kan ikke ændres.

* Selv om virksomhederne ikke overraskende har taget brugervenlighed i betragtning, da de købte deres BI- eller CRM-løsning, så oplever en tredjedel af alle adspurgte, at der er problemer med brugervenligheden. Faktisk mener kun 13 procent af de adspurgte, at deres enterprise applications er "intuitive og lette" at bruge.

"Brugergrænsefladen skal klart være intuitiv og nem at finde ud af. I dag kan mange af funktionerne i vores applikationer som rejseafregning og tidsregistrering også nås fra en smartphone, det er den vej udviklingen går," siger IFS Danmarks direktør.

Hæmmer produktiviteten

Konklusionen er ifølge IDC, at mens enterprise applications er afgørende vigtige for at drive en virksomhed, så er de samme applikationer rigide og står i vejen for, at virksomhederne kan følge med, når markedsforholdene ændrer sig.
 
Derudover hæmmes den daglige produktivitet af ringe brugervenlighed forårsaget af en ikke intuitiv brugergrænseflade, dårlig integration, vanskelig navigation i løsningen og en manglende søgefunktionalitet.

Ifølge IDC er de fleste leverandører dog opmærksomme på, at det er vigtigt at gøre mere ud af fleksibilitet og brugervenlighed. Udviklingen har overhalet den traditionelle, tunge ERP-løsning.

Den passer bare ikke mere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere