Afsløring: Der stor-sløses med kreditkortsikkerheden

De regler, som de internationale kreditkort-huse har opstillet for at sikre brugerne tillid til handel med kreditkort, misligholdes af langt de fleste, lyder kritikken fra sikkerhedsfirma.

Artikel top billede

Det er kun 20 procent af alle virksomheder, der håndterer betalingskort, som overholder de gældende PCI-standarder.

Det vurderer sikkerhedsfirmaet Verizon i en ny rapport, som firmaet har udarbejdet.

Og det er en tab-tab-situation.

"Det skaber usikkerhed hos brugeren, hvilket giver lavere troværdighed til kreditkorthandler på nettet. Samtidig risikerer de firmaer, der ikke overholder standarderne, en bøde fra kortudstederne," fortæller Kim Haverblad, som er ekspert i PCI-DSS i sikkerhedsfirmaet Verizon.

PCI-DSS er en forkortelse for Payment Card Industry - Data Security Standard.

Betaling med internationale kreditkort stiller nemlig stramme krav til sikkerheden for både kreditkort og transaktioner.

Rigtig mange dumper i sikkerhed

Derfor har de store kreditkortfirmaer som Visa, Diners og MasterCard i fællesskab udarbejdet en standard, der opstiller en stribe retningsliner for datasikkerhed.

Målet er, at alle handlende, der accepterer disse virksomheders kort, nøje skal overholde PCI-DSS.

Men det gør alle handlende langt fra.

Faktisk har Verizon målt sig frem til, at lige knap 80 procent ikke overholder kravene på verdensplan.

"Billedet er det samme i Danmark. Det er typisk de samme fejl, vi ser verden over, hvilket betyder, at vi ikke er bedre end resten af verden," siger Kim Haverblad.

De største udfordringer, virksomhederne kæmper med i forbindelse med at overholde PCI-standarder, er at beskytte kortholdernes data, at spore og monitorere adgang, at teste systemet og procedurerne regelmæssigt, og sidst men ikke mindst at opretholde sikkerhedspolitikker, vurderer Verizon.

Kendt standard

Det første regelsæt blev lanceret af Visa i 2001, og siden er der blevet bygget flere krav og rutiner til sikkerhedsstandarden.

I dag omfatter den mere end 150 krav, som er inddelt i 12 forskellige kategorier.

De handlende skal følge disse normer for at kunne bevare deres status som partnere hos kreditkortvirksomheden og for at undgå store bøder fra kortudstederne.

Oplysning, oplysning og oplysning

De mange virksomheder, der ifølge Verizon ikke overholder standarderne, gør det langt fra altid af ond vilje.

Det handler mere om, at standarderne kan fortolkes og kræver, at man hele tiden vedligeholder sine systemer og politikker i virksomheden.

"Det er ofte et spørgsmål om uvidenhed. Ved almindelig oplysning kan man komme rigtig langt i forhold til at overholde de vigtige kortstandarder," siger Kim Haverblad om løsningen på problemet.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S