SAP-topchef: Her er vores tre store satsninger

Madrid: SAP har tre klare budskaber til de 10.000 deltagere, der lige nu er samlet til årets europæiske udgave af SAP's megaevent Sapphire.

Artikel top billede

Madrid: Det var ikke som ventet CEO Jim Hagemann Snabe, som tog scenen først på årets europæiske Sapphire, men i stedet The Ususal Suspects-skuespiller Gabriel Byrne.

Han talte til de 10.000 tilhørere i konferencecenterets gigantiske auditorium om innovationshastighed, produktivitet, mobilitet, in-memory teknologi og automatiserede supply chains, med samme drama, som havde han stået og reciteret Shakespeare.

Da Snabe gik på, var buskabet imidlertid klart og tydeligt: SAP's fremtid handler om mobilitet, in-memory teknologi og cloud.

Når det kommer til cloud, hedder SAP's bud Business by Design. Tanken er, at hele virksomheden skal kunne køres fra skyen.

Det vil SAP med cloud

"Der er mange forståelser af, hvad Cloud er. For SAP handler cloud om enkelthed. Ingen infrastruktur, ingen software-installationer on premise. Det er cloud for SAP." 

Foreløbig er Business by Design kun lanceret i 10 lande og er endnu ikke nået til Norden, men det skulle ifølge Snabe være på vej.

"Vi tror på produktet til de mindre markeder, blandt andet til datterselskaber til store virksomheder, men vi har gerne villet bevise for verden først, at det kan lade sig gøre at køre forretningen i skyen, og du kommer til at se en øget hastighed i udrulningen af Business by Design."

In-memory computing

Fra scenen blev cloud efterfulgt af det store dyr i åbenbaringen: In-memory computing, hvor lagring og databehandling sker i den direkte hukommelse og ikke fra diske.

Det giver blandt andet mulighed for realtids dataanalyse langt hurtigere end tidligere. SAP's satsning her hedder Hana, og fra scenen annoncerede Snabe blandt andet en række in-memory acceleratorer til eksisterende Business Suite-applikationer, herunder til dækningsbidrags-analyse, der er en af de beregninger, som i store virksomheder er ekstremt tidskrævende.

"Mængden af data eksploderer til en grad, hvor der næsten er tale om forurening. Men hvad hvis vi kan analysere det i realtid, se behov i markedet før konkurrenterne og lave realtids-risikoanalyser i bankerne?"

Alt skal være mobilt

Også mobiltet er en klar satsning for virksomheden og det sidste af de tre innovationsområder.

Her præsenterede Snabe den ny lancerede App Store kopi - SAP Store - til download af mobile applikationer, som SAP siden købet af Sybase og ikke mindst Sybases Unwired platform har lanceret 30 stykker af. Oven i det kommer de mere end 200 applikationer, der er skabt i virksomhedens partnerunivers.

"Mobilitet handler ikke bare om at udstyre arbejdsstyrken med nye mobile enheder og mobil adgang til systemerne."

"Det handler om at kunne se perspektivet og innovationsmulighederne i, at du som virksomhed nu har mulighed for at nå og interagere med 75 procent af de syv milliarder mennesker, vi er i verden. Alle dem, der har en mobiltelefon," var blandt de afsluttende ord fra Jim Hagemann Snabe.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job