Microsoft glæder sig: Det er dejligt at XP skal dø

"Vi er færdige med XP. Og det glæder vi os over," lyder det fra Microsofts forretningsdirektør, Kevin Turner, som har besøgt Danmark.

Artikel top billede

Bliv ikke overrasket, hvis du i den kommende tid bliver præsenteret for et tilbud på en ny Windows-version til hele virksomheden, som du bare ikke kan sige nej til.

Windows er nemlig et af de produkter, som Microsofts danske partnere forventes at lægge ekstra mange kræfter i at pushe de kommende år.

"Vi er færdige med Windows XP. Og det er en kæmpe-mulighed for os til at tjene mange penge på nye Windows-versioner," lød det fra Microsofts driftsdirektør og manden lige under topchef Steve Ballmer, COO Kevin Turner, som fredag holdt peptalk for de danske partnere i Imperial-biografen i København.

Det skete som led i en rundtur til Ukraine, Rusland, Holland og Danmark, som han er på i disse dage.

Slut med XP

"Vi afliver Windows XP i begyndelsen af 2014, og det glæder vi os til. Vi har tjent masser af penge på Windows XP, men nu er det tid til at aflive systemet. Windows XP skal de-installeres og fjernes. XP er dødt," sagde han.

I stedet skal selskabets salgspartnere sendes i marken med det nye styresystem, Windows 7, i de fremstrakte hænder.

Og Microsoft øjner store indtjeningsmuligheder i udsigten til, at tusindvis og atter tusindvis af virksomheder, der i dag kører med Microsofts bedst-sælgende styresystem, XP, skal til at udskifte deres styresystemer.

"Aflivningen af XP er et oplagt vækst-initiativ til partnerne. Vi har allerede et momentum med salget af Windows 7. Nu skal vi ud og give kunderne tilbud, som de ikke kan sige nej til," sagde han.

Læs også: Microsoft: Nu er det slut med Office XP og Vista SP1.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S