Derfor bliver Kindle Fire aldrig guf for din it-chef

Amazons billige tablet bliver næppe det store hit i erhvervslivet. Få forklaringen her.

Artikel top billede

Læs også:
Her er dommen over Amazons Kindle Fire-tablet

Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked

Guide: Bliv effektiv med tablet-pc'er

Hvis medarbejderne skriger på tablet-pc'er, og virksomhedens budget i forvejen er presset, er det fristende for it-chefen at se på de nye lavpris-tablets, der rammer markedet for tiden.

Det gælder ikke mindst Amazons Kindle Fire, der med en pris på 199 dollar (plus dansk told og moms) koster under det halve af iPad'en.

Men selvom Kindle Fire ifølge de første anmeldelser er et helt fornuftigt produkt prisen taget i betragtning, kan man som it-chef hurtigt få hovedpine over at forsøge at implementere den i virksomheden.

Mangler flere kerne-teknologier

Blandt andet kan det nævnes, at batteritiden er nogle timer dårligere end på eksempelvis iPad'en og Samsungs Galaxy Tab, hvilket heller ikke er uvæsentligt i erhvervs-øjemed, hvor hele idéen med en tablet er, at medarbejderne skal være mobile.

Det betyder også, at det kan være problematisk, at den ikke har 3G-forbindelse eller et kamera - to ting, som er et must i mange arbejdssituationer.

Amazons Silk-browser kan også udgøre en udfordring. Den giver hurtigere load-tider, når man surfer, fordi den udnytter selskabets cloud-regnekraft. Men netop denne funktion har en del udtrykt bekymring over, fordi det rejser privacy-spørgsmål, at Amazon har fingrene i alt, hvad du foretager dig.

Amazon har dog selv oplyst, at det er muligt at denne accelerations-funktion kan slås fra.

Tæt integration og svær at tilpasse

Eweek, der har fingrene i Kindle Fire, er inde på, at den meget tætte integration til Amazons services kan udgøre en udfordring.

Kindle Fire har blot otte gigabyte hukommelse, hvoraf en del går til styresystemet, så det er primært hensigten, at man skal streame musik og film fra Amazons datacenter.

Men hvor nemt er det at tilgå indhold, når man eksempelvis sidder i et fly, hvor der ingen netværksforbindelse er?

Eweek skriver også, at Kindle Fire ikke er nem at tilpasse til specifikke behov.

Kindle Fire kan ganske vist både bruges til mail og dokumenter - og det er også muligt at hente ekstra apps fra Amazons egen app store, eksempelvis Quickoffice, men udbuddet af erhvervs-apps er ikke overvældende, da det ikke er det almindelige Android Market, man tilgår, men derimod Amazons egen butik.

Alt i alt er der altså en del mangler i Kindle Fire, der gør, at den - til trods for den lave pris - næppe er velegnet til business-brug i alle virksomheder.

Læs også:
Her er dommen over Amazons Kindle Fire-tablet

Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked

Guide: Bliv effektiv med tablet-pc'er

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job