Banedanmark brugte alt for mange it-konsulenter

Banedanmark har brugt eksterne it-konsulenter af en særlig grund. Men det var ikke i orden, mener Rigsrevisionen.

Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard/DSB (Foto: René Strandbygaard/DSB)

Læs mere:

Banedanmark investerer en milliard i it-konsulenter

Skandale-leverandører med i it-projekt til 18 milliarder

Banedanmark har fået et rap over nallerne af Rigsrevisionen, fordi myndigheden har brugt it-konsulenter hovedløst.

Det fremgår af Rigsrevisionens netop udkomne rapport om statsregnskabet for 2010.

"Rigsrevisionen konstaterede tilfælde af, at Banedanmark ikke havde udvist tilstrækkelig sparsommelighed ved køb af konsulentydelser på it-området," skriver revisionen.

Således har Rigsrevisionen særligt bidt mærke i "at der over lange perioder blev benyttet faste konsulenter i it-afdelingen, der på fuld tid varetog opgaver vedrørende generel projektledelse, analyseopgaver." 

Til sit forsvar fortæller Banedanmark i beretningen, at brugen af faste konsulenter over længere perioder skyldtes, "at der var et vedvarende resurse- og kompetencebehov i afdelingen, som Banedanmark ikke har kunnet opfylde med den tildelte lønsum for it-afdelingen."

Men det mildner ikke Rigsrevisionen, der med sit tilbagelænede og afdramatiserende embedsmands-sprog, giver Banedanmark et rap over nallerne:

"Rigsrevisonen vurderede, at Banedanmarks forvaltning af køb af konsulentydelser på it-området ikke var tilfredsstillende," skriver Rigsrevisionen.

Faktisk er det Rigsrevisionens samlede vurdering, "at Banedanmarks forvaltning af indkøb på it-området, herunder anvendelsen af konsulenter, ikke var helt tilfredsstillende."

Banedanmark strammer op 

Rigsrevisionen anbefaler, at Banedanmark fremover "..øger ledelsesfokus på området, og at gældende politikker og regler på området efterleves i praksis."

"Rigsrevisionen anbefalede desuden, at anvendelsen af konsulentbistand fremover ikke sker som følge af manglende lønsum, men begrundes ud fra faglige, praktiske og økonomiske hensyn," skriver Rigsrevisionen.
 
Hos Banedanmark under Transportministeriet har man taget anbefalinger til efterretning og "vil følge dem".

"Banedanmark har i relation hertil oplyst, at de blandt andet har foretaget en revision af henholdsvis Banedanmarks forretningsorden og konsulentpolitik, hvor reglerne for generel kontraktindgåelse og brug af konsulenter er blevet skærpet," fremgår det af beretningen.

Nu tjekker chef konsulentkontrakter

Økonomidirektør Søren Stahlfest Møller fra Banedanmark er "ikke glad for" at læse sætningerne i Rigsrevisionens rapport.

"Vi forstår, hvad Rigsrevisionen mener, og har taget det til efterretning. Vi sætter generelt en ære i at være sparsommelige," siger han.

Økonomidirektøren forklarer, at baggrunden er, at Banedanmark havde et stigende antal it-projekter, som man havde hyret eksterne it-projektledere ind til.

Problemet er imidlertid at Banedanmark tidligere burde have søgt at fastansætte flere it-projektledere, vurderer Søren Stahlfest Møller.

"Vi har nu ansat flere it-projektledere selv, og bragt antallet af eksterne ned, men der er nogle projekter, hvor vi fortsat har eksterne it-projektledere inde," siger økonomidirektøren.

Og der er sat mere fokus på, hvornår og på hvilke kontrakter eksterne it-konsulenter hyres.

"Vi har skærpet kontrol med hvilke konsulentkontrakter, der indgås. Og så skal de skal godkendes af økonomidirektøren," fortæller økonomidirektøren.

For også i fremtiden vil Banedanmark med dets mange it-projekter skulle bruge eksterne it-konsulenter - men de skal bruges der, hvor den løsning er den rette, oplyser han.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job