Derfor er gratis cola så vigtig for it-folk

Cola og kaffe kan være vigtigere for den it-ansatte end lange opsigelsesvarlser og pensioner.

Artikel top billede

Læs også:
Derfor rykker gratis cola og kaffe i it-branchen

CSC-ansatte må vinke farvel til gratis frokost

Krisen kradser, og hver en krone vendes derude. Men landets it-arbejdsgivere skal være varsom med at diktere brugerbetaling på cola, kaffe og frokost.

I hvert fald uden at have inddraget medarbejderne ordentligt i beslutningen.

Det fortæller HR-ekspert og administrerende direktør Lise Holt Olesen fra HR-konsulentvirksomheden Unik Human Resources A/S.

"Gratis cola og kaffe er ofte vigtigere for folk end opsigelsesvarsler og pension, der ligger så langt ude i fremtiden," siger hun.

Som meget synlige goder skal man derfor være meget varsom med at fjerne dem. I hvert fald skal man tage medarbejderne med på råd.

Handler om kommunikation

"Det handler om kommunikation. For jeg har set stedet, hvor det er lykkes ved at ledelsen sammen med de ansatte finder steder, hvor der skal spares, og man så vælger de her goder," fortæller Lise Holt Olesen.

Hos CSC måtte man efter ny overenskomst vinke farvel til gratis frokost, men dog beholdte man den gratis cola. Og Tidligere har IBM's danske direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, erfaret, at selv en krone for kaffe, der ellers var gratis, kan skabe uro.

Sværere af fjerne

Hvis man har 1.000 ansatte, så er omkostningerne ved en cola per mand stor, skal man huske på, påpeger Lise Holt Olesen.

Samtidig vurderer hun, at utilfredsheden ved at fjerne en sådan ordning er markant større end glæden ved at indføre ordningen.

"For mange it-folk, der er ret autonome, er det en slags ret, man tager fra dem," fortæller Lise Holt Olesen.

Derfor bør man være ekstra varsom med at fjerne den slags goder i it-branchen, hvis man altså ikke tager de ansatte med på råd.

"Det handler om at sætte tingene i perspektiv. For de fleste vil gerne undvære deres gratis cola, hvis det betyder, at tre kollegaer ikke skal fyres," siger hun.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Styrelsen For It og Læring

    Teknisk medarbejder til it-styring og studieproduktion

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Form fremtidens IT-serviceplatform - søg stillingen som Change Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job