Derfor er gratis cola så vigtig for it-folk

Cola og kaffe kan være vigtigere for den it-ansatte end lange opsigelsesvarlser og pensioner.

Artikel top billede

Læs også:
Derfor rykker gratis cola og kaffe i it-branchen

CSC-ansatte må vinke farvel til gratis frokost

Krisen kradser, og hver en krone vendes derude. Men landets it-arbejdsgivere skal være varsom med at diktere brugerbetaling på cola, kaffe og frokost.

I hvert fald uden at have inddraget medarbejderne ordentligt i beslutningen.

Det fortæller HR-ekspert og administrerende direktør Lise Holt Olesen fra HR-konsulentvirksomheden Unik Human Resources A/S.

"Gratis cola og kaffe er ofte vigtigere for folk end opsigelsesvarsler og pension, der ligger så langt ude i fremtiden," siger hun.

Som meget synlige goder skal man derfor være meget varsom med at fjerne dem. I hvert fald skal man tage medarbejderne med på råd.

Handler om kommunikation

"Det handler om kommunikation. For jeg har set stedet, hvor det er lykkes ved at ledelsen sammen med de ansatte finder steder, hvor der skal spares, og man så vælger de her goder," fortæller Lise Holt Olesen.

Hos CSC måtte man efter ny overenskomst vinke farvel til gratis frokost, men dog beholdte man den gratis cola. Og Tidligere har IBM's danske direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, erfaret, at selv en krone for kaffe, der ellers var gratis, kan skabe uro.

Sværere af fjerne

Hvis man har 1.000 ansatte, så er omkostningerne ved en cola per mand stor, skal man huske på, påpeger Lise Holt Olesen.

Samtidig vurderer hun, at utilfredsheden ved at fjerne en sådan ordning er markant større end glæden ved at indføre ordningen.

"For mange it-folk, der er ret autonome, er det en slags ret, man tager fra dem," fortæller Lise Holt Olesen.

Derfor bør man være ekstra varsom med at fjerne den slags goder i it-branchen, hvis man altså ikke tager de ansatte med på råd.

"Det handler om at sætte tingene i perspektiv. For de fleste vil gerne undvære deres gratis cola, hvis det betyder, at tre kollegaer ikke skal fyres," siger hun.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job