Derfor er gratis cola så vigtig for it-folk

Cola og kaffe kan være vigtigere for den it-ansatte end lange opsigelsesvarlser og pensioner.

Artikel top billede

Læs også:
Derfor rykker gratis cola og kaffe i it-branchen

CSC-ansatte må vinke farvel til gratis frokost

Krisen kradser, og hver en krone vendes derude. Men landets it-arbejdsgivere skal være varsom med at diktere brugerbetaling på cola, kaffe og frokost.

I hvert fald uden at have inddraget medarbejderne ordentligt i beslutningen.

Det fortæller HR-ekspert og administrerende direktør Lise Holt Olesen fra HR-konsulentvirksomheden Unik Human Resources A/S.

"Gratis cola og kaffe er ofte vigtigere for folk end opsigelsesvarsler og pension, der ligger så langt ude i fremtiden," siger hun.

Som meget synlige goder skal man derfor være meget varsom med at fjerne dem. I hvert fald skal man tage medarbejderne med på råd.

Handler om kommunikation

"Det handler om kommunikation. For jeg har set stedet, hvor det er lykkes ved at ledelsen sammen med de ansatte finder steder, hvor der skal spares, og man så vælger de her goder," fortæller Lise Holt Olesen.

Hos CSC måtte man efter ny overenskomst vinke farvel til gratis frokost, men dog beholdte man den gratis cola. Og Tidligere har IBM's danske direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, erfaret, at selv en krone for kaffe, der ellers var gratis, kan skabe uro.

Sværere af fjerne

Hvis man har 1.000 ansatte, så er omkostningerne ved en cola per mand stor, skal man huske på, påpeger Lise Holt Olesen.

Samtidig vurderer hun, at utilfredsheden ved at fjerne en sådan ordning er markant større end glæden ved at indføre ordningen.

"For mange it-folk, der er ret autonome, er det en slags ret, man tager fra dem," fortæller Lise Holt Olesen.

Derfor bør man være ekstra varsom med at fjerne den slags goder i it-branchen, hvis man altså ikke tager de ansatte med på råd.

"Det handler om at sætte tingene i perspektiv. For de fleste vil gerne undvære deres gratis cola, hvis det betyder, at tre kollegaer ikke skal fyres," siger hun.

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S