Derfor er gratis cola så vigtig for it-folk

Cola og kaffe kan være vigtigere for den it-ansatte end lange opsigelsesvarlser og pensioner.

Artikel top billede

Læs også:
Derfor rykker gratis cola og kaffe i it-branchen

CSC-ansatte må vinke farvel til gratis frokost

Krisen kradser, og hver en krone vendes derude. Men landets it-arbejdsgivere skal være varsom med at diktere brugerbetaling på cola, kaffe og frokost.

I hvert fald uden at have inddraget medarbejderne ordentligt i beslutningen.

Det fortæller HR-ekspert og administrerende direktør Lise Holt Olesen fra HR-konsulentvirksomheden Unik Human Resources A/S.

"Gratis cola og kaffe er ofte vigtigere for folk end opsigelsesvarsler og pension, der ligger så langt ude i fremtiden," siger hun.

Som meget synlige goder skal man derfor være meget varsom med at fjerne dem. I hvert fald skal man tage medarbejderne med på råd.

Handler om kommunikation

"Det handler om kommunikation. For jeg har set stedet, hvor det er lykkes ved at ledelsen sammen med de ansatte finder steder, hvor der skal spares, og man så vælger de her goder," fortæller Lise Holt Olesen.

Hos CSC måtte man efter ny overenskomst vinke farvel til gratis frokost, men dog beholdte man den gratis cola. Og Tidligere har IBM's danske direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, erfaret, at selv en krone for kaffe, der ellers var gratis, kan skabe uro.

Sværere af fjerne

Hvis man har 1.000 ansatte, så er omkostningerne ved en cola per mand stor, skal man huske på, påpeger Lise Holt Olesen.

Samtidig vurderer hun, at utilfredsheden ved at fjerne en sådan ordning er markant større end glæden ved at indføre ordningen.

"For mange it-folk, der er ret autonome, er det en slags ret, man tager fra dem," fortæller Lise Holt Olesen.

Derfor bør man være ekstra varsom med at fjerne den slags goder i it-branchen, hvis man altså ikke tager de ansatte med på råd.

"Det handler om at sætte tingene i perspektiv. For de fleste vil gerne undvære deres gratis cola, hvis det betyder, at tre kollegaer ikke skal fyres," siger hun.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S