Omsider: Første oversigt over alle statens it-projekter på vej

Snart vil danskerne for første gang nogensinde få et samlet overblik over alle statslige it-skandaler og -succeser.

Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær (Foto: Computerworld)

Læs også:
Sådan vil staten stoppe de offentlige it-skandaler

Overblik: Sådan kørte Polsag helt af sporet

Statens beskidte it-vasketøj bliver snart hængt ud til offentligt skue.

For i slutningen af denne måned vil Finansministeriets Digitaliseringstyrelse indsamle og udgive en samlet statusoversigt over alle statslige it-projekter med et budget på mere end 10 millioner kroner.

Det betyder, at vurderinger af blandt andet stærkt forsinkede og budgetkatastrofale projekter som Transportministeriets Rejsekortet og Skats Debitormotor-projekt for første gang nogensinde bliver udgivet samlet, så Finansministeriet - og alle interesserede danskere - kan se den aktuelle status på samtlige store statslige it-projekter.

70 projekter til offentligt skue

I alt vil der være omkring 70 andre statslige it-projekter med i udgivelsen, hvor hver enkelt ansvarshavende myndighed vurderer projekterne ud fra blandt andet omkostninger, tidsforbrug, business case, nuværende og fremtidige risici.

Om det højaktuelle og omstridte Polsag-projekt kommer med i oversigten, er stærkt tvivlsomt, hvis projektet som forventet bliver lukket endeligt ned inden slutningen af februar.

Efter den samlede it-projektoversigt bliver udsendt i slutningen af februar er det planen, at Digitaliseringsstyrelsen hvert halve år sprøjter en ny statusoversigt på gaden. Næste projekt-oversigt forventes derfor at være klar i august.

Skandaler udløser oversigten

Udgivelsen af projekt-oversigten sker som følge af Finansministeriets arbejde med it-skandaler fra maj 2010, der udmøntede sig i rapporten "Professionalisering af arbejdet med it-projekter i staten", hvor blandt andet Polsag var med i skandale-puljen.

Digitaliseringsstyrelsen vil i første omgang ikke blande sig i projekt-redegørelserne, men derimod stå som tovholder af status-oversigten over de cirka 70 igangværende statslige it-projekter, hvor hvert har en værdi af minimum 10 millioner kroner.

For små to år siden besluttede ministeriet at nedsætte et uvildigt Statsligt It-projektråd til vurderinger af alle statslige it-projekter til mere end 10 millioner kroner samt oprette Ministeriernes Projektkontor med bemyndigelse til vurderinger af blandt andet udviklings-metoder og udstationering af projektledere til store, problemfyldte it-projekter.

Nye projekter kommer ikke med

It-projektrådet og Ministeriernes Projektkontor er således sat i verden til at vurdere it-projekter født efter 1. januar 2011, hvilket i skrivende stund kun tæller en god håndfuld - hovedsageligt på grund af folketingsvalget i efteråret 2011.

De nye projekter kommer i første omgang ikke med i oversigten, da de bliver vurderet løbende fra Finansministeriets side.

Ideen er dog, at når statslige it-projekter igangsat efter 1. januar 2011 overstiger mængden af ældre projekter, så vil It-projektrådet og Ministeriernes Projektkontor komme på banen og stå bag vurderingerne af de statslige it-projekter i den samlede halvårlige oversigtsudgivelse.

Læs også:
Sådan vil staten stoppe de offentlige it-skandaler

Overblik: Sådan kørte Polsag helt af sporet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car