Så lidt skal der til for at vælte Rejsekortet

Milliard-projektet er "amatøragtigt og sløset styret". Rejsekortet kan ende med at være en rigtig dårlig forretning for DSB.

Artikel top billede

Som det ses, er der lang vej endnu, før passagererne kan bruge rejsekortet. Billedet er taget på Valby station 16. juni 2011. Foto: Rune Pedersen (Foto: Rune Pedersen)

Mangel på professionalisme og omhu.

Der er tørre tæsk til Rejsekortet A/S i en ny rapport fra Rigsrevisionen.

Endnu mere bekymrende læsning er det, at rapporten kigger nærmere på hele grundlaget for at gå ind i Projekt Rejseplan. For eksempel kan meget små udsving i den fremtidige udvikling betyde, at det slet ikke giver økonomisk mening for DSB at investere i rejsekortet.

I 2005 regnede DSB på tallene, og det gav dengang mening at gå med i det enorme projekt. Det vigtigste for DSBs fremtidige regnskaber var blot, at et digitalt rejsekort i fremtiden vil få flere til at køre med tog.

Ifølge prognosen vil kortet skabe passagerfremgang og dermed få indtægterne til at stige med 4,5 procent i hovedstadsområdet og med 2,5 procent i resten af landet. Hvis rejsekortet kun fik indtægterne til at stige med én procent, så ville projektet pludselig være en underskudsforretning.

Regnstykket ser ikke længere ud som i 2005 og de oprindelige beregninger holder ikke længere.

Siden har DSB og de andre ejere af Rejsekortet A/S været nødt til at poste flere penge i selskabet på grund af, at projektet total set er blevet forsinket med fire år.

Men da DSB kiggede på økonomien i hele projektet i både 2008 og 2010 skulle der ifølge opgørelserne stadig være tale om en sund forretning - på trods af forsinkelser. Men investeringen er nu endnu mere følsom over for ændringer i indtægterne. Hvis en indtægtsstigning fra fjerntog blev to procent i stedet for de forventede 2,5 procent, så rejsekortet ikke længere være en god investering.

Rigsrevisionens tal viser, at der først kommer overskud i Rejsekortet A/S i 2020. Syv år senere end forventet. Den samlede pris er cirka 1,1 milliard kroner.
 
Uprofessionelt
Rejsekortet A/S må i rapporten lægge ryg til adskillige pisk fra Rigsrevisionen.

Det er blandt andet en svag ledelse, der har været med til forsinke projektet med det landsdækkende automatiske system i flere år, skriver Rigsrevisionen.

Revisionen lægger især mærke til, at der gik alt for lang tid, før Rejsekort A/S og leverandøren, konsortiet East-West, rent faktisk blev enige om, kravene til den færdige løsning. Der var så meget gummi i detaljerne i kravsspecifikationen, at den kunne tolkes på flere måder. Parterne gik fra starten også ud fra, at den færdige løsning kunne sammenstykkes af standardløsninger, men det har vist sig, at der var behov for væsentlig mere egenudvikling.

Rigsrevisionen kritiserer også, at projektstyringen fra 2005, hvor kontrakten blev indgået, til 2008 var utilstrækkelig.

"Statsrevisorerne kritiserer, at Rejsekort A/S ikke i tilstrækkelig grad har styret rejsekortprojektet med den professionalisme og omhu, der er nødvendig ved et så komplekst it-system som rejsekortsystemet," skriver Rigsrevisionen.

Det var først i 2008, at Rejsekortet A/S indså, at firmaet, der er ejet af Metro-selskabet, DSB og de regionale trafikselskaber, var nødt til at føre tæt tilsyn med leverandøren.
 
Partner på vej væk
Oven i kritikken fra Rigsrevisionen kommer nyheden om, at konsulentfirmaet Accenture træder ud af konsortiet East-West. Det består nu primært af franske Thales, skriver Ingeniøren.

Det er ikke helt klart, hvad der får Accenture til at hoppe af toget, men det skulle angiveligt være for at gøre kommandoveje og dialogen mellem parterne mere simpel.

Rigsrevisionens rapport kan læses i sin fulde længde her.

Læs også: Smartphones kører hurtigere end Rejsekortet

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S