ODF/OOXML-formater vurderes igen: Kan vi bruge dem?

Endnu engang har de to omstridte dokumentformater, ODF og OOXML, været til eksamen om en eventuel implementering i den offentlige sektor.

Artikel top billede

I dag bliver it-ordførerne på Christiansborg præsenteret for endnu en undersøgelse vedrørende implementeringen af de omstridte dokumentformater ODF og OOXML i dokumentudvekslingen mellem offentlige myndigheder.

Og endnu engang bliver en endelig konklusion sparket til hjørne, uden der bliver peget entydigt på det ene eller det andet dokumentformat.

"Vurderingen er, at ingen af de to standarder er modne nok til at implementere i det offentlige," forklarer vicedirektør Lars Frelle-Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen om den nyeste undersøgelse af implementeringen af dokumentformaterne i den offentlige sektor.

Samme konklusion igen og igen

Denne gang er det det nu den hedengangne IT- og Telestyrelsen, der har udarbejdet rapporten.

Og embedsmændene er altså nået til samme konklusion som tidligere konsulentrapporter, Konkurrencestyrelsen og det såkaldte ekspertudvalg tidligere er nået frem til flere gange.

Rapporten fra IT- og Telestyrelsen er udarbejdet i løbet af efteråret og udskudt på grund af folketingsvalget 15. september 2011, selv om blandt andre Viborg Kommune har skreget efter en afgørelse, fordi kommunen stod foran at opdatere sin infrastruktur og derfor ville have klarhed over, hvordan kommunen skulle købe ind.

Ligegyldig kamp

Redegørelsen har været udarbejdet uden den helt store mediepalaver i den danske it-presse, som ellers tidligere har dækket fejden mellem ODF og OOXML ganske intensivt.

Måske skyldes den manglende interesse denne gang, at diskussionen tog sin begyndelse helt tilbage i 2007 og siden er feset ud som en ligegyldig sag set fra leverandørernes side.

Med dagens anbefaling fra IT- og Telestyrelsen ser det ud til, at det offentlige fortsat skal sende sin dokumenter til borgerne i PDF-format, udveksle dokumenter mellem hinanden i selvvalgte (ikke-standardiserede) formater og være i stand til at modtage dokumenter i både ODF- og OOXML-formatet.

Tilbage står beslutningen så om enten at fortsætte eller dræbe dokumentstandard-diskussionen i Folketinget, som har været den suverænt længstvarende debat overhovedet på Christiansborg i nyere tid. 

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo