Derfor står smart teknologi til mobiler stadig i stampe

Der er blevet talt om Near Field Communications (NFC) i årevis, men får teknologien nogensinde et kommercielt mainstream-gennembud?

Artikel top billede

Læs også:

Nokia storsatser på NFC i nye smartphones

Snart kommer de mobile betalinger til din smartphone

NFC - Near Field Communication - er ofte blevet udråbt til en nøgleteknologi, der kan booste eksempelvis markedet for mobile betalinger.

NFC, der er RFID-baseret, gør det muligt på meget korte afstande at koble en chip og en chiplæser, som er placeret i mobiltelefonen.

Men selvom det efterhånden er en del år siden, at et selskab som Nokia begyndte at tale om NFC som betalingsmiddel i butikkerne, mangler vi endnu at se det store gennembrud.

Og spørgsmålet er, om det nogensinde kommer?

I et blogindlæg skriver analytiker John Devlin fra ABI Research, at han ikke ligefrem har høje forventninger, at næste uges Mobile World Congress i Barcelona vil byde på et væld af nye NFC-telefoner.

"Jeg håber, at jeg tager fejl, men når man tager i betragtning, hvor sløv udviklingen har været over de seneste 12 måneder, sidder jeg solidt i lejren for forsigtighed/konservatisme," skriver John Delvin.

Hans bud er, at der næppe vil blive præsenteret flere end 10 produkter med NFC-chips i Barcelona.

Forklaringen er, ifølge ABI-analytikeren, at de forskellige led i tele-industrien stadig leder efter holdbare forretningsmodeller for at investere i NFC.

Stadig meget hype

At NFC endnu ikke er en moden teknologi ses også i Gartners hype cycle.

I 2011-udgaven lå NFC placeret helt på toppen som en af de meget hypede teknologier, der dermed står til at skuffe i de kommende år, inden den finder et mere realistiske leje. 


Gartners Hype Cycle 2011. (Klik for større grafik)

Det kan NFC også bruges til

Mens et anvendelsesscenarie er at bruge NFC-teknologien til betalinger i eksempelvis et supermarked, så har blandt andre Nokia eksperimenteret en del med at bruge NFC til at verificere ægtheden af et fysisk produkt.

Og det er måske netop den type anvendelsesscenarier, der kan bære teknologien frem.

"Jeg er dog ikke kun til dommedag og dysterhed. Jeg ser gode signaler i markedet, ikke mindst hvis du husker på, at NFC ikke kun handler om betalinger. Det kan bruges til så meget mere til at muliggøre forbedringer og nye services," lyder det fra John Devlin.

iSuppli har tidligere vurderet, at mens antallet af solgte mobiltelefoner med indbygget NFC-chip i 2010 lå på 52,6 millioner på verdensplan, så vil det tal i 2014 være steget til 220 millioner.

Det svarer til, at 13 procent af alle solgte mobiler vil indeholde en NFC-chip.

Læs også:

Nokia storsatser på NFC i nye smartphones

Snart kommer de mobile betalinger til din smartphone

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S