Sådan vil Nokia verificere din lørdagskylling

Selv om teknologien endnu ikke er mainstream, tror Nokia fortsat på, at RFID-teknologien Near Field Communication bliver standard for blandt andet mobilbetalinger og ægtheds-verificering af produkter.

Artikel top billede

"Vi lever grundlæggende på løftet om, at der vil være NFC-enheder i fremtiden. Jeg ved ikke, hvornår og hvordan, men vi har en meget stærk tro på teknologien," siger Pasi Kemppainen fra Nokia.

Foto: Nokia

Finland: Da Computerworld for mere end to år siden besøgte Nokia i Finland, var en af virksomhedens vigtigste budskaber, at mobiltelefonen ved hjælp af RFID-teknologien NFC nu skulle være fremtidens betalingsmiddel.

Den vision er som bekendt endnu et pænt stykke fra at være realiseret her i Danmark, men finnerne tror fortsat fuldt og fast på NFC som teknologi til både mobilbetalinger og nu også produkt-verificeringer.

Det sidste er nemlig et af de nye salgsargumenter for NFC som teknologi, og i sidste måned
etablerede
Nokia sammen med tyske SAP og Giesecke & Devrient (sikkerhedsfirma) et nyt selskab ved navn Original1.

Firmaet skal ved hjælp af NFC lave løsninger til at verificere ægtheden af produkter.

"Man skal kunne bruge de mobile enheder til autentificering af produkter og til at få relevant information om dem. Hvor kommer produktet fra, er det ægte, og hvilke andre produkter findes der. Autencificering skal være lettere og sjovere og ikke kun fokusere på, om produktet er ægte eller ej," siger Nokias Pasi Kemppainen, da Computerworld møder ham.

Hvor ægte er dit mobilbatteri?

Han står i spidsen for udviklingen af Nokia Authentication Solution, der skal hjælpe forbrugerne med at verificere ægtheden af fysiske produkter.

NFC er en åben teknologi, som en række teknologi-producenter bakker op om via NFC Forum. RFID-teknologien gør det muligt på meget korte afstande at koble en chip og en chiplæser, som er placeret i mobiltelefonen.

Et af de første eksempler på en af Nokias NFC-løsninger finder man i Kina, hvor forbrugerne via deres deres Nokia-telefon kan tjekke, om for eksempel et batteri til telefonen er ægte.

Telefonen holdes hen foran batteri-æsken, der indeholder en chip. Herefter tjekkes ægtheden på dette unikke produkt via internetforbindelsen, og få sekunder senere viser mobiltelefonen detaljer om produktet.

"Det er en meget sikker teknologi, og ved at kombinere informationen på selve chippen med generel information om produktet, bliver det stort set umuligt at sælge en kopi af produktet," siger Pasi Kemppainen.

Men hvis man er i stand til at lave en kopi af et batteri, kan man så ikke også lave en kopi af chippen?

"Grundlæggende nej. Hver chip er unik, så hvis du kan lave en kopi er denne chip, kan du også lave en kopi af kreditkort og så videre. Kombinationen af den unikke chip, serienummeret på batteriet, og hele forsyningskæden fra fabrik til forhandler, giver så mange informationer, at det er stort set umuligt," siger han.

NFC i danske kyllinger

Pasi Kemppainen fortæller, at NFC-løsningerne ikke kun er målrettet forbrugere, men også til B2B, hvor for eksempel en produktleverandør kan tjekke om den butik, der sælger en vare på strøget i København i virkeligheden sælger varer, der er stjålet fra en lager i Kina.

Prisen for at implementere chippen på produktet koster omkring 20-30 eurocent, så det er ikke det, der er udfordringen i forhold til udbredelsen.

Det er det derimod, at få NFC implementeret i så mange telefoner som muligt, og at sikre, at teknologien kan anvendes til så meget som muligt, herunder også mobilbetalinger.

"Vi lever grundlæggende på løftet om, at der vil være NFC-enheder i fremtiden. Jeg ved ikke, hvornår og hvordan, men vi har en meget stærk tro på teknologien," siger Pasi Kemppainen med henvisning til, at Nokia allerede har produceret de første NFC-telefoner.

Han forklarer, at Nokia for nogle år siden kørte et pilotprojekt med Rose Poultry, der anvendte NFC-tags i nogle af deres frosne kyllinger.

"På den måde kunne de så tilbyde produktinformation om kyllingen, og vores bruger-undersøgelser viste, at forbrugerne er villige til at betale for, at kyllingen rent faktisk kommer derfra den gård i Nordjylland, som det hævdes. Det er tydeligt at forbrugerne har en interesse og et behov - og er villige til at betale for det," lyder vurderingen fra Pasi Kemppainen.

Video: Sådan mener Nokia, at vi skal anvende NFC

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S