Så længe har KMD og kommuner skændtes om priser

KMD advarede for flere år siden flere kommuner om, at sammenligning af priser vil stride mod regler.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Godt nok er striden mellem kommuner og KMD om sammenligning af priser spidset gevaldigt til de sidste uger, men faktisk har konflikten luret i flere år.

Således er Computerworld kommet i besiddelse af et brev sendt til flere kommuner fra KMD´s daværende direktør for salg og marketing, Hans Henrik von Platen-Hallermund.

I brevet dateret den 17. november 2009 - som du kan læse her - advarer KMD-direktøren kommunerne imod at sammenligne priser med andre.

Han henviser til nogle fortrolighedsbestemmelser i KMD´s forretningsbetingelser.

"Jeg vil i den forbindelse oplyse, at KMD ikke accepterer fravigelser af ovenstående, og at KMD således ikke på nogen måde giver samtykke til udlevering af sådanne fortrolige oplysninger til pris- og vilkårssammenligninger," slår Hans Henrik von Platen-Hallermund fast i brevet.

Konflikt kulminerer

I den seneste tid er striden blusset op, idet KL´s formand Jan Trøjborg (S) har været på banen med hård kritik af KMD.

På den anden side fastholder KMD, at priserne ikke må sendes til kommunernes it-selskab, Kombit, med henblik på at sammenligne dem.

Faktisk vil det stride mod konkurrenceloven, mener KMD´s jurister.

Det tidligere KL-ejede KMD blev i slutningen af 2008 solgt til kapitalfonden EQT og pensionskæmpen ATP.

KMD ønsker ikke at kommentere artiklen.

Læs hele brevet her

17. november 2009

Sendt til følgende i kommunen:
Kommunaldirektør
Økonomidirektør
It-direktør

Aftaler mellem kunderne og KMD

I KMD har vi erfaret, at kommunerne bliver opfordret til at dele informationer om priser og aftalevilkår med hinanden og tredjeparter. Vi har i den forbindelse fået en række henvendelser fra vores kommunale kunder gående på, om KMD vil give tilladelse til kommunernes deltagelse i en sådan pris- og vilkårssammenligning.

KMD´s aftaler med kommunerne bygger på et sæt generelle forretningsbetingelser, hvoraf det i § 10 fremgår, at KMD og vores kunder er underlagt en generel tavshedspligt omkring såvel kontraktuelle som økonomiske forhold. § 10 om "Tavshedspligt og reference" er gengivet herunder.

GENERELLE FORRETNINGSBETINGELSER FOR KMD A/S
§ 10 Tavshedspligt og reference
KMD´s personale iagttager ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende kundens forhold og KMD pålægger i fornødent omfang underleverandører og andre, der bistår KMD med leverancen tilsvarende forpligtelser.
Kunden pålægges tilsvarende forpligtelser med hensyn til oplysninger om leverancen, herunder oplysninger om de kontraktuelle og økonomiske forhold samt oplysninger om KMD´s forhold. Såfremt kunden er en offentlig myndighed viger tavshedspligten for regler i lovgivningen vedrørende akt- og partsindsigt når videregivelse af de konkrete oplysninger ikke påfører KMD´s virksomhed skade. Ved skade forstås navnlig skade af erhvervsmæssig eller økonomisk karakter f.eks. som følge af de konkurrencemæsssige forhold.
KMD er berettiget til at anvende kunden som reference, når dette sker i generelle vendinger og uden forpligtelser for kunden.

Jeg vil i den forbindelse oplyse, at KMD ikke accepterer fravigelser af ovenstående, og at KMD således ikke på nogen måde giver samtykke til udlevering af sådanne fortrolige oplysninger til pris- og vilkårssammenligninger. Generelle forretningsbetingelser for KMD er vedlagt dette brev.

Venlig hilsen
Hans Henrik von Platen-Hallermund
Direktør - Salg og Marketing

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S