Så længe har KMD og kommuner skændtes om priser

KMD advarede for flere år siden flere kommuner om, at sammenligning af priser vil stride mod regler.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Godt nok er striden mellem kommuner og KMD om sammenligning af priser spidset gevaldigt til de sidste uger, men faktisk har konflikten luret i flere år.

Således er Computerworld kommet i besiddelse af et brev sendt til flere kommuner fra KMD´s daværende direktør for salg og marketing, Hans Henrik von Platen-Hallermund.

I brevet dateret den 17. november 2009 - som du kan læse her - advarer KMD-direktøren kommunerne imod at sammenligne priser med andre.

Han henviser til nogle fortrolighedsbestemmelser i KMD´s forretningsbetingelser.

"Jeg vil i den forbindelse oplyse, at KMD ikke accepterer fravigelser af ovenstående, og at KMD således ikke på nogen måde giver samtykke til udlevering af sådanne fortrolige oplysninger til pris- og vilkårssammenligninger," slår Hans Henrik von Platen-Hallermund fast i brevet.

Konflikt kulminerer

I den seneste tid er striden blusset op, idet KL´s formand Jan Trøjborg (S) har været på banen med hård kritik af KMD.

På den anden side fastholder KMD, at priserne ikke må sendes til kommunernes it-selskab, Kombit, med henblik på at sammenligne dem.

Faktisk vil det stride mod konkurrenceloven, mener KMD´s jurister.

Det tidligere KL-ejede KMD blev i slutningen af 2008 solgt til kapitalfonden EQT og pensionskæmpen ATP.

KMD ønsker ikke at kommentere artiklen.

Læs hele brevet her

17. november 2009

Sendt til følgende i kommunen:
Kommunaldirektør
Økonomidirektør
It-direktør

Aftaler mellem kunderne og KMD

I KMD har vi erfaret, at kommunerne bliver opfordret til at dele informationer om priser og aftalevilkår med hinanden og tredjeparter. Vi har i den forbindelse fået en række henvendelser fra vores kommunale kunder gående på, om KMD vil give tilladelse til kommunernes deltagelse i en sådan pris- og vilkårssammenligning.

KMD´s aftaler med kommunerne bygger på et sæt generelle forretningsbetingelser, hvoraf det i § 10 fremgår, at KMD og vores kunder er underlagt en generel tavshedspligt omkring såvel kontraktuelle som økonomiske forhold. § 10 om "Tavshedspligt og reference" er gengivet herunder.

GENERELLE FORRETNINGSBETINGELSER FOR KMD A/S
§ 10 Tavshedspligt og reference
KMD´s personale iagttager ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende kundens forhold og KMD pålægger i fornødent omfang underleverandører og andre, der bistår KMD med leverancen tilsvarende forpligtelser.
Kunden pålægges tilsvarende forpligtelser med hensyn til oplysninger om leverancen, herunder oplysninger om de kontraktuelle og økonomiske forhold samt oplysninger om KMD´s forhold. Såfremt kunden er en offentlig myndighed viger tavshedspligten for regler i lovgivningen vedrørende akt- og partsindsigt når videregivelse af de konkrete oplysninger ikke påfører KMD´s virksomhed skade. Ved skade forstås navnlig skade af erhvervsmæssig eller økonomisk karakter f.eks. som følge af de konkurrencemæsssige forhold.
KMD er berettiget til at anvende kunden som reference, når dette sker i generelle vendinger og uden forpligtelser for kunden.

Jeg vil i den forbindelse oplyse, at KMD ikke accepterer fravigelser af ovenstående, og at KMD således ikke på nogen måde giver samtykke til udlevering af sådanne fortrolige oplysninger til pris- og vilkårssammenligninger. Generelle forretningsbetingelser for KMD er vedlagt dette brev.

Venlig hilsen
Hans Henrik von Platen-Hallermund
Direktør - Salg og Marketing

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S