Obamas eget mail-system nede 23 procent af tiden

Det var bestemt ikke sjovt at skulle begynde som it-direktør i Det Hvide Hus, fortæller Brook Colangelo, der oplevede karrierens værste dage. Se her, hvor meget der var galt med it-systemerne.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor går CIO'en en gylden fremtid i møde

Brook Colangelo er som it-direktør i Det Hvide Hus en nøgleperson med et ansvar, der kan give selv den mest standhaftige CIO bløde knæ.

Da han startede på posten, samme dag som Barack Obama blev indsat som præsident, indledte han og it-medarbejderne en periode med arbejdsuger på minimum 80 timer.

De første 40 dage var email-systemet i Det Hvide Hus nemlig nede 23 procent af tiden, fortæller Brook Colangelo til vores kolleger på Computerworld i USA.

Den værste dag

It-direktøren opdagede hurtigt, at it-løsningerne i Det Hvide Hus var i "ret så dårlig stand."

Konkret blev det vurderet, at mere end 82 procent af den it, der blev anvendt, allerede var forældet.

Eksempelvis havde medarbejder-pc'erne stadig diskettedrev, og datacentret havde ingen redundans, så man var på den i tilfælde af nedbrud.

"Vores mail-servere var nede i 21 timer. I min professionelle karriere har der ikke været en så dårlig dag før eller senere," fortæller it-direktøren om en konkret dag på posten.

Alt skulle ændres

Efterfølgende blev man ramt af yderligere tre-fire store nedbrud over de næste 30 dage, og det blev tydeliggjort, at der skulle investeres i nye it-løsninger.

Resultatet er, at Det Hvide Hus både har fået et nyt email-system og en moderne storage-løsning, ligesom datacentret nu er bemandet 24 timer i døgnet.

Samtidig har man haft fokus på mobile løsninger, hvilket på blot otte uger resulterede i 40 nye applikationer til styring af alt fra parkeringsforhold til printer-status.

"Jeg er stolt af, hvad vi har gjort," siger Brook Colangelo til Computerworld.

"Hver gang, vi havde en dårlig dag, var vi i stand til at artikulere vores vision for it-systemerne."

Læs også:

Derfor går CIO'en en gylden fremtid i møde

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S