Derfor går CIO'en en gylden fremtid i møde

Netop nu har CIO'en alle muligheder for at træde frem og sætte sit afgørende aftryk på forretningen, mener Accentures globale teknologichef.

Artikel top billede

Illustration: Battlefield Heroes

Læs også:
Derfor skal it-chefen - ikke direktøren - bestemme

"Det har aldrig været en bedre tid for CIO'en end netop nu. Tiden er moden til at indtage pladsen ved bordet i forretningsledelsen og diskutere strategi med de øvrige topchefer som ligemænd."

Det siger australske Gavin Michael, som er it-konsulenthuset Accentures globale chef for teknologi og innovation. Han besøgte Danmark i forbindelse med Accentures offentliggørelse af virksomhedens årlige tendensrapport, Tech Vision 2012.

"CIO'en har nu muligheden for at træde et skridt op og sætte et afgørende spor på hele forretningen. En fremsynet CIO kan virkelig drage fordel af det nye it-landskab og bidrage med helt nye måder for forretningen at tjene penge på og nye måder at bygge relationer med kunderne," siger Gavin Michael.

Den optimisme bygger han til dels på konklusionerne i Accenture-rapporten, der blandt andet peger på, at sociale medier i 2012 kommer til at betyde store forandringer for virksomhederne. Og da det hele er it-baseret, kommer man ikke uden om CIO'en som en afgørende medspiller i virksomhedernes strategiarbejde.

"De sociale medier bliver modne, og i år vil vi se, at det får stor betydning for forretningen. Sociale medier er ikke bare endnu en måde at kommunikere på: Det er den vigtigste kanal for virksomhederne at møde og kommunikere med kunderne gennem. De sociale medier bringer social kontekst ind i hver eneste ting, man foretager sig i forretningen," siger han.

Den nye kundekontakt

Han peger på et amerikansk eksempel, hvor den store butikskæde Walmart har udviklet en app, der hjælper kunderne med at shoppe. Systemet bag kigger på dig og dine venner på Facebook. Hvad kan de lide? Hvad er deres hobby?

Den information bruger programmet til at foreslå gaver at købe, når du for skal ud og købe fødselsdagsgave til dem, fortæller Gavin Michael.

"Her har Walmart ændret sin måde at henvende sig til folk på og skaffe nye kunder. Det er et helt nyt 'entry point' til købsprocessen."

Et andet eksempel er bilmærket Toyota, der har et Venne-netværk, hvor du kan være ven med din bil, forhandleren og andre Toyota-ejere.

"På den måde handler det ikke kun om at sælge bilen, men om oplevelse, service og fællesskabsfølelse. Og bilen sender selvfølgelig selv besked, når den skal til service," siger Gavin Michael.

Derfor er sociale medier ikke bare en marketingkanal.

"Får du god service, så fortæller du det til andre. Og det gør du også, hvis du ikke får god service."

Derfor kan CIO'en gøre en forskel

Alt dette sker ikke uden teknologi, og det er her, CIO'en virkelig har mulighed for at brillere. For hvordan bygges og administreres disse systemer?

"Der er en stor udfordring med så mange berøringspunkter tilbage i forretningen, for det er et kompliceret miljø."

Spørgsmålet om dataarkitektur er man nødt til at forholde sig til. Her må CIO'erne finde ud af, hvordan de skal få det gamle og det nye til at leve sammen.

"Den gamle måde er en meget struktureret tilgang til data, og den nye måde er hele det ustrukturerede morads af data. Hvilken arkitektur har man brug for for at få det til at spille sammen? Det er en stor udfordring," siger Gavin Michael.

Med hensyn til platform slipper man ikke uden om PaaS, Platform as a Service, mener Accenture-chefen.

"PaaS handler om agilitet og evnen til at agere hurtigt. PaaS er nu så modent, at det kan være vejen frem og være grundstenen i forretningsinnovation med nye effektive processer. Det er ikke kun noget, der kan spare penge, men også noget, der kan drive innovationen i virksomheden," mener Gavin Michael.

Tiden er kommet

Han mener også, at CIO'en har en særlig rolle i forhold til den igangværende krise, der tvinger alle virksomheder til at kigge ekstra grundigt på udgifterne.

"Alle skal spare. Men CIO'en bør stille spørgsmålet om, hvad de sparede penge skal bruges til? Skal de ind i forretningen, eller skal de investeres i it og i nye services? Det er reelt en ny diskussion for CIO'en, som her taler som en ægte forretningsleder," siger Gavin Michael.

CIO'erne skal forstå, det er deres opgave at træde frem og være forandringsagent. Ikke kun i it-afdelingen, men helt oppe i forretningsledelsen, hvor CIO'en får en plads ved bordet.

"CIO'en skal stadig sørge for, at driften fungerer. Men han skal bruge de nye tendenser til at gøre fodaftrykket på forretningen større. CIO'en bliver dermed både operationel og strategisk. Og CIO'er har jo selv krævet den rolle. Det er nu, de skal træde frem."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension