Presset fiberbranche: Indfør fradrag på bredbånd

Staten skal hjælpe til med at udbrede bredbånd, lyder det fra
fiberbranchens talerør.

Artikel top billede

Læs også:

Dansk fiber-branche bekymret: får massivt baghjul

Nye tal: hver fiberforbindelse koster 46.000 kroner

Selv om energiselskaberne bag fiberudbyderen Waoo har postet
mere end ni milliarder kroner i udrulningen af fiber, har danskerne endnu ikke for alvor bidt på krogen.

Det er prisen, den er gal med, kommenterer flere af Computerworlds læsere, som bedyrer, at de meget gerne vil have fiber - vel at mærke til en pris, der er til at betale.

Computerworld har derfor spurgt fiberbranchens talerør,
Dansk Energi, hvordan de ser problemet med skyhøje fiberpriser løst.

Staten bør træde ind, lyder svaret.

"Vi foreslår, at man laver en fradragsordning på bredbåndsforbindelser."

"Fra et fremtidsorienteret vækstperspektiv vil det være langt mere rentabelt, end at give fradrag på vinduespudsning, havearbejde og au pairs, som man tidligere har gjort via bolig-job-ordningen i dag" lyder det fra chefkonsulent
hos Dansk Energi, Thomas Woldiderich.

Han mener, at fradrag på bredbånd bør indrettes efter samme
model, der allerede findes i Sverige.

"I Sverige bliver fradraget givet på det manuelle
gravearbejde på ens egen grund," siger han og afviser, at en sådan fradragsordning vil kunne give fiberselskaberne en uhensigtsmæssig konkurrencefordel over for konkurrerende bredbåndsteknologier, såsom bredbånd over kobber.

"Det har jeg svært ved at se. Man kan jo også vælge at få
gravet kobber ned. Hvis der er nogen, der vælger det, skal de da have lov til det. Måske ville ordningen også give TDC incitament til at lægge fiberkabler ud."

Til samfundets bedste

Woldiderich bedyrer, at forslaget drejer sig om, hvad der er
til samfundets bedste.

"Staten har en vision om 100 megabit bredbånd til alle. Det
er et spørgsmål, om man vil være en digital vindernation eller ej," siger han og afviser samtidig, at forslagets primære formål, set med elselskabernes øjne, er at hjælpe dem med at hive milliardsatsningen på fiberudrulning hjem.

For indtil videre har elselskabernes mere end ni milliarder
kroner store investering i fiber endnu ikke kastet voldsomt mange kunder af sig.

"Er der ikke noget kommercielt grundlag at rulle fiber ud på,
så er det markedet, der svigter. Og så er det et samfundsmæssigt problem."

"For vores medlemmers vedkommende skal der være en forretning, der hænger sammen. På et eller andet tidspunkt skal pengene nok blive tjent ind igen, men vores medlemmer lægger selvfølgelig vægt på, at det er forretningsmæssigt rentabelt," siger Woldiderich.

Han tilføjer dog fortrøstningsfuldt, at fiber sammen med mobilt bredbånd er de to hurtigst voksende teknologier på det danske marked.

"Og så skal man huske, at investeringerne i forhold til at
opgradere infrastrukturen, som bliver foretaget af kommercielle virksomheder, er væsentlig mindre end de samfundsmæssige gevinster, man kan høste," slutter Woldiderich.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job