Presset fiberbranche: Indfør fradrag på bredbånd

Staten skal hjælpe til med at udbrede bredbånd, lyder det fra
fiberbranchens talerør.

Artikel top billede

Læs også:

Dansk fiber-branche bekymret: får massivt baghjul

Nye tal: hver fiberforbindelse koster 46.000 kroner

Selv om energiselskaberne bag fiberudbyderen Waoo har postet
mere end ni milliarder kroner i udrulningen af fiber, har danskerne endnu ikke for alvor bidt på krogen.

Det er prisen, den er gal med, kommenterer flere af Computerworlds læsere, som bedyrer, at de meget gerne vil have fiber - vel at mærke til en pris, der er til at betale.

Computerworld har derfor spurgt fiberbranchens talerør,
Dansk Energi, hvordan de ser problemet med skyhøje fiberpriser løst.

Staten bør træde ind, lyder svaret.

"Vi foreslår, at man laver en fradragsordning på bredbåndsforbindelser."

"Fra et fremtidsorienteret vækstperspektiv vil det være langt mere rentabelt, end at give fradrag på vinduespudsning, havearbejde og au pairs, som man tidligere har gjort via bolig-job-ordningen i dag" lyder det fra chefkonsulent
hos Dansk Energi, Thomas Woldiderich.

Han mener, at fradrag på bredbånd bør indrettes efter samme
model, der allerede findes i Sverige.

"I Sverige bliver fradraget givet på det manuelle
gravearbejde på ens egen grund," siger han og afviser, at en sådan fradragsordning vil kunne give fiberselskaberne en uhensigtsmæssig konkurrencefordel over for konkurrerende bredbåndsteknologier, såsom bredbånd over kobber.

"Det har jeg svært ved at se. Man kan jo også vælge at få
gravet kobber ned. Hvis der er nogen, der vælger det, skal de da have lov til det. Måske ville ordningen også give TDC incitament til at lægge fiberkabler ud."

Til samfundets bedste

Woldiderich bedyrer, at forslaget drejer sig om, hvad der er
til samfundets bedste.

"Staten har en vision om 100 megabit bredbånd til alle. Det
er et spørgsmål, om man vil være en digital vindernation eller ej," siger han og afviser samtidig, at forslagets primære formål, set med elselskabernes øjne, er at hjælpe dem med at hive milliardsatsningen på fiberudrulning hjem.

For indtil videre har elselskabernes mere end ni milliarder
kroner store investering i fiber endnu ikke kastet voldsomt mange kunder af sig.

"Er der ikke noget kommercielt grundlag at rulle fiber ud på,
så er det markedet, der svigter. Og så er det et samfundsmæssigt problem."

"For vores medlemmers vedkommende skal der være en forretning, der hænger sammen. På et eller andet tidspunkt skal pengene nok blive tjent ind igen, men vores medlemmer lægger selvfølgelig vægt på, at det er forretningsmæssigt rentabelt," siger Woldiderich.

Han tilføjer dog fortrøstningsfuldt, at fiber sammen med mobilt bredbånd er de to hurtigst voksende teknologier på det danske marked.

"Og så skal man huske, at investeringerne i forhold til at
opgradere infrastrukturen, som bliver foretaget af kommercielle virksomheder, er væsentlig mindre end de samfundsmæssige gevinster, man kan høste," slutter Woldiderich.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S