Her er resultatet af Microsofts milliard-køb af Skype

Computerviews: Et halvt år efter Microsofts køb af Skype blev godkendt, er resultaterne begyndt at vise sig. Men er de 44 milliarder værd?

Artikel top billede

Læs også:

Officielt: Microsoft køber Skype for gigant-beløb

Ballmer: Derfor betaler vi 44 milliarder for Skype

Computerviews: Den 10. maj sidste år kunne Microsoft annoncere, at man havde indgået en aftale med Skype om at købe det dansk-stiftede selskab for hele 44 milliarder kroner.

I starten af oktober 2011 blev købet endeligt godkendt af både de europæiske og de amerikanske konkurrence-myndigheder.

Det er et halvt år siden i disse dage, og det er derfor oplagt at se nærmere på, hvad Microsoft rent faktisk har fået ud af Skype-købet.

Det har Microsoft lovet

Allerede fra starten af var Microsofts Steve Ballmer ude med klare meldinger om formålet med Skype - dels for at forklare den store købssum, dels for at berolige de 663 millioner registrerede brugere af Skype.

Ballmers budskab var - og det er siden blevet gentaget - at Skype skal integreres med produkter som Xbox, Kinect, Windows Phone og Windows, og at Skype skal kunne fungere sammen med Microsofts egenudviklede kommunikationsplatform, Lync.

"Ved at bringe det bedste fra Microsoft sammen med det bedste fra Skype kan vi udstyre folk med nye teknologier, der kan bringe dem tættere sammen."

Samtidig har Microsoft lovet, at man vil fortsætte med at udvikle og supportere Skype på konkurrerende platforme, eksempelvis Mac OS X, iOS, Linux og Android.

"Jeg er sikker på, at mange brugere efter dette opkøb spekulerer på, om oplevelsen af Skype vil forandre sig. Svaret er et eftertrykkeligt nej," har Steve Ballmer udtalt.

Det har Microsoft gjort


Når man i dag besøger Microsofts Skype-side er det da også svært at få øje på de store forandringer.

Det er stadig de samme blå Skype-farver og logoer, og man skal lede længe for at finde noget om Microsoft på siden.

Alt i alt indikerer det, at Steve Ballmers snak om, at oplevelsen af Skype ikke vil forandre sig, ikke bare var tomme løfter.

Alligevel begynder Skype-nyheder med et klart Microsoft-islæt nu for alvor at dukke op.

Den måske største nyhed efter købet er Skype til Windows Phone. App'en ventes klar i april, og allerede nu har Microsoft vist betaen frem (se video på næste side).

"Det her er kun begyndelsen for Skype til Windows Phone... Det vil kun blive bedre og bedre. Vi ser et fantastisk potentiale for at inkludere Skype-funktioner i Windows Phone for at kunne give dig en fantastisk oplevelse."


Microsoft er også begyndt at certificere sit eget hardware-udstyr som webcams og hovedtelefoner som særligt velegnede til Skype.

I februar var Microsoft desuden ude med yderligere information om samspillet mellem Skype og Lync.

"En af grundene til, at vi elsker Skype-handlen er, at når du tænker på integrationen mellem Skype og Lync, mellem virksomhederne og forbrugerne, så er det faktisk en ret interessant mulighed fremadrettet," forklarede Microsoft-chef Bill Koefoed til vores kolleger på amerikanske PC World.

Indtil videre har de "interessante muligheder" dog ikke resulteret i konkrete tiltag.

På samme måde har Microsoft også meddelt, at Skype selvfølgelig skal integreres i Xbox-konsollen, men heller ikke her har det endnu resulteret i konkrete nyheder.

Læs også:

Officielt: Microsoft køber Skype for gigant-beløb

Ballmer: Derfor betaler vi 44 milliarder for Skype

Her er Microsofts Skype-udfordringer

Tilbage står, at Skype-betaen til Windows Phone er det mest håndgribelige eksempel på, hvordan Microsoft har tænkt sig at anvende Skype og sikre, at investeringen på 44 milliarder giver gevinst.

Som videoen herunder viser, har Microsoft nemlig tænkt sig at integrere Skype dybt i telefonen - og formentlig også mere, end IP-tjenesten er i produkter med iOS og Android.

Cisco har for nylig forsøgt at blokere for Microsofts køb af Skype med på grund af bekymring om kompatibilitet mellem løsningerne fra Microsoft/Skype og Ciscos løsninger samt løsningerne fra andre leverandører.

Spørgsmålet i den kommende tid bliver derfor, om Microsoft formår at balancere den opgave, at man på den ene side skal udnytte det faktum, at man nu ejer Skype og derfor kan integrere dybt i egne produkter, mens man samtidig også skal tilgodese alle de andre Skype-brugere på andre platforme.

Spørgsmålet bliver dog også, om Microsoft formår at tjene den store pris for Skype ind igen - noget, som den tidligere ejer, eBay, aldrig formåede trods mange gode idéer og intentioner.

44 milliarder kroner er rigtig mange penge, og som det ser ud nu, har Microsoft et pænt stykke vej, inden pengene er tjent ind igen.

Men dels er der jo alle de løbende indtægter på Skype-samtaler, dels er Skype-integrationen i Microsofts produkter stadig en rigtig god idé set med Microsoft-briller.

Det skal blive spændende at se, hvad der kommet ud af konkrete nye tjenester og funktioner i det kommende år. Med en investering på 44 milliarder skal der trods alt ske ikke så lidt.

Læs også:

Officielt: Microsoft køber Skype for gigant-beløb

Ballmer: Derfor betaler vi 44 milliarder for Skype

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    LB Forsikring

    Senior Software Engineer til Online

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil