Analytiker: Waoo-regnskab umuligt at gennemskue

Mens fiberudbyderen Waoo jubler over vækst på 60 procent, har analytiker svært ved at gennemskue tallene.

Artikel top billede

Læs også:
Waoo jubler: Vi har kundetilgang over hele landet

Waoo er tavs efter salg af fiberkunder

Fiberselskabernes fælles markedsføringsselskab, Waoo, har netop fremlagt regnskab for 2011.

Og trods et negativt resultat på 56 millioner kroner, ser tallene mere end gode ud, hvis man altså spørger Waoo.

Nettoomsætningen lander nemlig på 399 millioner kroner i 2011 mod 249 millioner i 2010, og det er denne omsætningsstigning på 60 procent, Waoo selv vælger at fokusere på.

Jublen hænger desuden sammen med en stigning i EBITDA (indtjening før skat, renter og afskrivninger) fra 15,3 til 77 millioner kroner.

Svært at drage konklusioner

"Det, man kan læse ud af regnskabet, er, at vi har vækstet kraftigt samtidig med, at vi har gennemgået en voldsom effektivisering. Vi er sat i verden for at skabe synergier for vores ejere, og det er jeg stolt over, at vi er lykkedes med," lyder det fra Waoos direktør Anders Christjansen, som tager det millionstore driftsunderskud med ro.

"Vi er en fusion af tre service providere, der kom ind i Waoo med en række aktiver, og derfor har vi på den regnskabsmæssige bundlinje et tab. Vi er en sund forretning, der følger den plan, der er lagt. Det har ikke været en enkel opgave at slå tre selskaber sammen, at agere overfor elselskaberne og samtidig effektivisere med 50 procent," siger Anders Christjansen.

Spørger man analytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er meldingen dog, at regnskabet er komplekst, og at der mangler information, der gør, at det er svært at drage store konklusioner.

"Man kan se, der er vækst, men hvor stor den reelt er, er meget svært at sige. Det interessante er den underliggende vækst, men den kan du ikke finde i regnskabet," lyder det fra Poul Ernst Jessen.

Han forklarer det blandt andet med, at omsætningen fra Dansk Bredbånd, der blev købt af Waoo midt i 2010 og delvist solgt igen ved udgangen af 2011, ikke fremgår, hvilket gør det umuligt at gennemskue tallene.

"Når du ikke kan splitte omsætningen op og se, hvad der reelt hører til Dansk Bredbånd, er det umuligt at vide, hvad den underliggende vækst er," siger Poul Jessen, som også gør opmærksom på, at mellemregningerne med ejerne, altså elselskaberne, kan være ændret over tid.

Ifølge Waoo-direktøren er der dog ingen grund til at oplyse, hvor stor en del af omsætningen, der kommer fra Dansk Bredbånd.

"Det giver ikke mening at dele det op, da det jo alt sammen er en del af fiberforretningen, og der er sket store ændringer i priser og afregningsprincipper," lyder det fra Anders Christjansen.

Forlænger afskrivning med 13 år

Af regnskabet fremgår desuden, at Waoo har valgt at ændre afskrivningsperioden fra syv til 20 år, hvilket forbedrer resultatet med 9,7 millioner kroner før skat.

Samtidig fremgår det, at Waoo sidste år fik tilført kapital via to kapitalforhøjelser på et samlet beløb på 22 millioner kroner.

Trods det komplekse regnskab er Poul Ernst Jessen overvejende positiv over for, at fiberselskaberne har valgt at gøre fælles front med Waoo.

"Hvor god en investering, Waoo i sidste ende bliver, er svært at sige. Men elselskaberne står bedre med Waoo, end da de alle løb selvstændigt rundt og troede, de var konger hver for sig," lyder det fra Poul Ernst Jessen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job