Artikel top billede

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

21.000 danske kunder har sagt farvel og tak til tele-kæmpe alene i årets første kvartal.

Læs også:

Telenor-boss: Priskrig skader dansk infrastruktur.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut.

Telenor mistede 21.000 kunder i Danmark i årets første kvartal.

Mens Telenor i de øvrige nordiske lande holdt niveauet, faldt omsætningen på det danske marked med en kvart milliard kroner. Fra 1,68 milliarder kroner i forrige kvartal til 1,47 milliarder kroner i årets første kvartal.

Det fremgår af Telenors netop fremlagte kvartalsregnskab.

"Når man kigger på tallene skinner det igennem, at det danske marked er det dårligste nordiske marked for Telenor. Det er her, man ser den kraftigste omsætningstilbagegang og den dårligste indtjening, og det vidner om den hårde konkurrence, der er på markedet," lyder det fra analytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

Udover faldet i antallet af kunder, er de også blevet sværere at tjene penge på.

Indtjeningen per mobilkunde fortsætter med at dale og lå i første kvartal på 153 kroner mod 172 i kvartalet før. For to år siden tjente Telenor 201 krone per kunde.

"Når man kigger på ARPU (indtjeningen per kunde. red.), så falder det ret drastisk og vidner altså om, at selv om man har kunder, så tjener man mindre per kunde samtidig med, at kunderne bruger mere og mere data."

"Det er et udtryk for, at man med priskrigen har vænnet kunder til ikke at betale for telefoni. Er man først gået ud af den sti, er det svært at vende om," siger Imsgard og tilføjer, at det er et generelt problem for branchen.

Han er ikke overbevist om, at aftalen om netværksdeling med Telia kan løse problemerne med at skabe en rentabel forretning.

"Der er ingen tvivl om, at Telenor har det meget svært på det danske marked, og der er ikke uanede mængder tid til at rette op på det. Forretningsmæssigt er det ikke nogen god ide at være i Danmark, og jeg kan forestille mig, at Telenors investorer må spørge, hvad rationalet bag den aggressive strategi er, når den ikke skaber indtjening - i hvert fald ikke indtil videre," lyder det fra Morten Imsgard og tilføjer, at det endnu en gang leder tanken hen på behovet for en eventuel konsolidering i branchen.

Læs også:

Telenor-boss: Priskrig skader dansk infrastruktur.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere