Mattias Ringqvist har siden maj været chef for privatforretningen hos Telenor Danmark. Foto: Søren Svendsen.

Telenor-boss: Priskrig skader dansk infrastruktur

Intens priskrig skræmmer investorer væk fra Danmark, mener Telenor-boss.

2011 har været et hektisk år på det danske mobilmarked.
 
En mobilkrig af de helt store har verseret, hvor først Onfone førte an, indtil selskabet blev købt af TDC, mens Telenors lavprisselskaber CBB og BiBob de seneste måneder har ført an med kampagner.
 
Nu ser det imidlertid ud til, at der igen er ro på markedet.
 
Og det er der også behov for, mener Telenors direktør for privatmarkedet, Mattias Ringqvist.
 
"Det bliver vigtigt for Danmark som nation og os som teleselskab, at vi har et afkast på vores investeringer, så vi kan investere i infrastruktur," siger Mattias Ringqvist.
 
Hvis ikke der kommer ro på markedet, begynder Danmark at sakke bagud på infrastruktur-delen, mener direktøren.
 
"I Sverige er de i gang med at udbygge 4G-nettet på landsplan, og det koster meget at gøre det, og skal vi som industri have mulighed for at gennemføre den slags investeringer fortsat i Danmark, så skal der være rentabilitet i forretningen," fortæller han. 
 
Telenors datterselskaber sænkede pris
Telenor har dog selv bidraget til priskrigen ved at køre kampagner med lavprisselskaberne CBB og BiBob.

Frem til slutningen af september var CBB det selskab, der havde de mest aggressive priser med en mobilpakke med fem timers tale, fri sms, mms samt data for 119 kroner.
 
Mattias Ringqvist mener dog ikke, at Telenor selv har været med til at intensivere priskrigen.
 
"Jeg er ikke sikker på, at det var os, der pressede priserne. Vi havde en kampagneperiode, og der var andre, som satte prisen ned til det halve i en to måneders kampagneperiode," siger han.
 
Ikke desto mindre er omsætningen per kunde faldet hos Telenor som følge af mobilkrigen. Samtidig er det dyrt at føre krig.
 
"Vi ved jo, at det her år har været utrolig dyrt i marketingomkostninger efter et voldsomt tryk fra mange spillere, som vil have deres stemme hørt," siger Ringqvist.
 
Mobildata mangler business case
De senere år har mobilbranchen fået et helt nyt vækstområde, som nærmest er eksploderet. Mobildata. Antallet af danskere med mobilt bredbånd er i dag cirka 800.000, mens flere og flere også bruger datatjenester via mobiltelefonen.
 
Men ifølge Mattias Ringqvist har branchen ikke formået at gøre det til en god forretning.
 
"Det er lidt bekymrende, at vi hidtil i branchen ikke har formået at tage os betalt for data. Det stiller store krav til investeringer i infrastruktur, hvis vi skal give en oplevelse af høj kvaltiet på datasiden, og hvis ikke indtægterne kommer, så bliver det svært at finde motivationen til at investere i endnu mere datakapacitet og hastighed i nettet," siger direktøren.
 
Tidligere i år fortalte topchefen for mobiltelefoni i Telia-koncernen, Håkan Dahlström, at data bør takseres på en ny måde.
 
"Vi bliver nødt til at være modige og prøve nye forretningsmodeller, for de nuværende er ikke holdbare," sagde Håkan Dahlström i februar på Mobile World Congress i Barcelona.
 
Chefen hos Telenor Danmark, Jon Erik Haug, fremhævede først på året, at priskrigen i Danmark var så intens, at det var svært at afsætte midler til at investere i en infrastruktur, der kunne leve op til den forhenværende regerings mål om 100 megabit-bredbånd til alle i år 2020.

Telia og Telenor har i Danmark besluttet at gå sammen om et fælles mobilnet. På den måde holder de omkostningerne nede.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.