Sådan klarer TDC sig i benhård tele-priskrig

TDC har kundetilgang på flere områder, men samtidig befinder selskabet sig midt i en benhård priskrig.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

Det kan godt være, at TDC ærgrer sig over, at topchef Henrik Poulsen er ved at lægge røret på og i stedet vil bruge sin leder-energi som kommende Dong-topchef, men samtidig kan TDC glæde sig over en kundefremgang i det netop offentliggjorte regnskab.

"Særligt på kundesiden har vi opnået stærke resultater i første kvartal," lyder det fra Henrik Poulsen i forbindelse med kvartalsregnskabet (PDF).

Koncernchefen fremhæver blandt andet, at der er kommet 37.000 flere tv-kunder i løbet af første kvartal 2012, samt at der er gode resultater i både TDC Sverige og TDC Hosting.

"TDC's detail bredbåndsforretning oplevet den største vækst i fire år, mens afgangen fra fastnettelefoni fortsat minimeres," lyder det fra TDC, der samtidig fremhæver, at selskabet nu har 9,6 mio. kundeforhold - det højeste niveau nogensinde.

"Disse positive trends betyder, at vi har kunnet balancere effekten af det markante prispres på vores mobilforretning," udtaler Henrik Poulsen.

Får flere mobilkunder

TDC har haft en kundetilgang på mere end 17.000 mobil-abonnenter i Danmark i forhold til fjerde kvartal 2011. Væksten dækker dog over et betydeligt fald i privat-kunderne, mens man så til gengæld har landet nogle store erhvervskontrakter.

Samtidig star det klart, at det generelle pris-pres betyder, at det såkaldte ARPU (average revenue per user) er faldet over de seneste 18 måneder.

"Privat-markedet er både præget af hård konkurrence og af, at forbrugerne skifter fra premium-brands som TDC ned til Telmore, M1 og Onfone. Der er et skift, og det presser ARPU'en for TDC," siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Han peger på, at en vækst i erhvervskunderne godt kan være at foretrække, da ARPU'en typisk er bedre i det segment.

"Det er mere attraktivt at være et selskab med mange erhvervskunder end et selskab med mange privatkunder," lyder det fra Morten Imsgard.

Så sent som i går viste Telenors regnskab, at selskabet mistede 21.000 kunder i Danmark i årets første kvartal. Samtidig faldt omsætningen på det danske marked med en kvart milliard kroner, så den i kvartalsregnskabet lød på 1,47 milliarder kroner.

TDC holder fast i 2012-mål

Den samlede omsætning i TDC's kvartalsregnskab viser en stigning med 0,5 procent til 6,6 milliarder kroner.

Det er på niveau med første kvartal 2011 og det betyder, at TDC fortsat holder fast i målsætningen for hele 2012, der lyder på en omsætning på 26,0-26,5 milliarder kroner.

"Det er, som det skal være og en beroligende melding for investestorerne. TDC ser ud til at navigere relativt godt igennem priskrigen på privatmarkedet," lyder vurderingen fra Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Læs også:

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job