Artikel top billede

Sådan klarer TDC sig i benhård tele-priskrig

TDC har kundetilgang på flere områder, men samtidig befinder selskabet sig midt i en benhård priskrig.

Læs også:

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

Det kan godt være, at TDC ærgrer sig over, at topchef Henrik Poulsen er ved at lægge røret på og i stedet vil bruge sin leder-energi som kommende Dong-topchef, men samtidig kan TDC glæde sig over en kundefremgang i det netop offentliggjorte regnskab.

"Særligt på kundesiden har vi opnået stærke resultater i første kvartal," lyder det fra Henrik Poulsen i forbindelse med kvartalsregnskabet (PDF).

Koncernchefen fremhæver blandt andet, at der er kommet 37.000 flere tv-kunder i løbet af første kvartal 2012, samt at der er gode resultater i både TDC Sverige og TDC Hosting.

"TDC's detail bredbåndsforretning oplevet den største vækst i fire år, mens afgangen fra fastnettelefoni fortsat minimeres," lyder det fra TDC, der samtidig fremhæver, at selskabet nu har 9,6 mio. kundeforhold - det højeste niveau nogensinde.

"Disse positive trends betyder, at vi har kunnet balancere effekten af det markante prispres på vores mobilforretning," udtaler Henrik Poulsen.

Får flere mobilkunder

TDC har haft en kundetilgang på mere end 17.000 mobil-abonnenter i Danmark i forhold til fjerde kvartal 2011. Væksten dækker dog over et betydeligt fald i privat-kunderne, mens man så til gengæld har landet nogle store erhvervskontrakter.

Samtidig star det klart, at det generelle pris-pres betyder, at det såkaldte ARPU (average revenue per user) er faldet over de seneste 18 måneder.

"Privat-markedet er både præget af hård konkurrence og af, at forbrugerne skifter fra premium-brands som TDC ned til Telmore, M1 og Onfone. Der er et skift, og det presser ARPU'en for TDC," siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Han peger på, at en vækst i erhvervskunderne godt kan være at foretrække, da ARPU'en typisk er bedre i det segment.

"Det er mere attraktivt at være et selskab med mange erhvervskunder end et selskab med mange privatkunder," lyder det fra Morten Imsgard.

Så sent som i går viste Telenors regnskab, at selskabet mistede 21.000 kunder i Danmark i årets første kvartal. Samtidig faldt omsætningen på det danske marked med en kvart milliard kroner, så den i kvartalsregnskabet lød på 1,47 milliarder kroner.

TDC holder fast i 2012-mål

Den samlede omsætning i TDC's kvartalsregnskab viser en stigning med 0,5 procent til 6,6 milliarder kroner.

Det er på niveau med første kvartal 2011 og det betyder, at TDC fortsat holder fast i målsætningen for hele 2012, der lyder på en omsætning på 26,0-26,5 milliarder kroner.

"Det er, som det skal være og en beroligende melding for investestorerne. TDC ser ud til at navigere relativt godt igennem priskrigen på privatmarkedet," lyder vurderingen fra Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Læs også:

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere