Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

21.000 danske kunder har sagt farvel og tak til tele-kæmpe alene i årets første kvartal.

Artikel top billede

(Foto: /)

Læs også:

Telenor-boss: Priskrig skader dansk infrastruktur.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut.

Telenor mistede 21.000 kunder i Danmark i årets første kvartal.

Mens Telenor i de øvrige nordiske lande holdt niveauet, faldt omsætningen på det danske marked med en kvart milliard kroner. Fra 1,68 milliarder kroner i forrige kvartal til 1,47 milliarder kroner i årets første kvartal.

Det fremgår af Telenors netop fremlagte kvartalsregnskab.

"Når man kigger på tallene skinner det igennem, at det danske marked er det dårligste nordiske marked for Telenor. Det er her, man ser den kraftigste omsætningstilbagegang og den dårligste indtjening, og det vidner om den hårde konkurrence, der er på markedet," lyder det fra analytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

Udover faldet i antallet af kunder, er de også blevet sværere at tjene penge på.

Indtjeningen per mobilkunde fortsætter med at dale og lå i første kvartal på 153 kroner mod 172 i kvartalet før. For to år siden tjente Telenor 201 krone per kunde.

"Når man kigger på ARPU (indtjeningen per kunde. red.), så falder det ret drastisk og vidner altså om, at selv om man har kunder, så tjener man mindre per kunde samtidig med, at kunderne bruger mere og mere data."

"Det er et udtryk for, at man med priskrigen har vænnet kunder til ikke at betale for telefoni. Er man først gået ud af den sti, er det svært at vende om," siger Imsgard og tilføjer, at det er et generelt problem for branchen.

Han er ikke overbevist om, at aftalen om netværksdeling med Telia kan løse problemerne med at skabe en rentabel forretning.

"Der er ingen tvivl om, at Telenor har det meget svært på det danske marked, og der er ikke uanede mængder tid til at rette op på det. Forretningsmæssigt er det ikke nogen god ide at være i Danmark, og jeg kan forestille mig, at Telenors investorer må spørge, hvad rationalet bag den aggressive strategi er, når den ikke skaber indtjening - i hvert fald ikke indtil videre," lyder det fra Morten Imsgard og tilføjer, at det endnu en gang leder tanken hen på behovet for en eventuel konsolidering i branchen.

Læs også:

Telenor-boss: Priskrig skader dansk infrastruktur.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    KMD A/S

    Group Financial Controller

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil