Stofa: Her er vores plan i kampen mod TDC

Stofa har indledt en større oprydningsproces, der skal stille selskabet stærkere i kampen mod TDC.

Artikel top billede

Læs også:

Stofa dropper alle planer om mobilselskab

Topchefen stopper i Stofa - afløseren er klar

Syv detailbutikker er blevet lukket, kundeservicecentre er lagt sammen og Stofas eget digital tv-brand, Zaptor, er sløjfet.

Det er blot nogle af de tiltag, Stofa har sat i værk gennem de seneste måneder som led i en større proces, der skal styrke kabel-tv-leverandørens position på markedet for de bundlede tv-, bredbånd- og telefoni-produkter, hvor pengestærke konkurrenter som TDC og fiberudbyderen Waoo presser på.

"Selv om Waoo godt kan lide at kalde sig David, så er det os, der er branchens David mod kæmpen TDC. Waoo har jo milliarder i ryggen fra elselskaberne. Og når man er klemt, bliver man nødt til at fokusere og erkende, at vi ikke kan det hele. For vi har bare ikke den samme bargain power som konkurrenterne," fortæller Stofa-direktør Klaus Høeg-Hagensen om den nye strategi.

Han tilføjer, at kommercialiseringsprocessen i Stofa startede sidste sommer, hvor der blandt andet blev lavet en undersøgelse af danskernes gængse opfattelse af Stofa-produkterne.

"Den viste, at mange så vores produkter som komplicerede og uforståelige, og herfra startede vi en rejse med at kommunikere og sætte produkterne mere enkelt sammen. Vi fandt også ud af, at vi med vores størrelse ikke kunne holde to brands kørende," siger direktøren om afskaffelsen af Zaptor-brandet til fordel for navnet Stofa SmartTv.

"Nu hedder den digitale tv-løsning Stofa SmartTv i stedet, da SmartTv er blevet en både branchestandard for interaktivt tv, og noget, folk kan forstå," fortæller direktøren, der selv kom til Stofa for 10 måneder siden.

"Vi har nok været lidt for teknologisk indadvendte. Vi skal i langt højere grad tænke i enkelthed for kunden, fremfor hvad produktet kan gøre. Vi har for eksempel lanceret en fast-defineret tv-pakke, der kører på tværs af alle foreninger," fortæller Klaus Høeg-Hagensen.

Beslutningen om helt at skrinlægge planerne om et mobilselskab har også været en del af processen.

Sådan går det for Stofa

Noget tyder på, at det går i den rigtige retning for Stofa.

Ifølge tal fra første kvartal har den kapitalfondsejede leverandør øget omsætningen med 15 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Den lyder nu på 330 millioner kroner.

Fremgangen skal dog ses i lyset af det delvise køb af Canal Digital, og at TV2 er blevet betalingskanal.

Direktøren forventer dog også først, at resultaterne af de strategiske ændringer kan læses i tallene om nogle måneder

I mellemtiden er der nok at tage fat på.

"Det er en rejse, og det tager tid, men det ændrer ikke på, vi skal gøre det. Vi kommer til at skære mere i produktstrukturen, hvis det forvirrer kunderne mere end det gavner," siger han og tilføjer, at det hele tiden er en balancekunst mellem at være i førersædet i forhold til teknologiske løsninger og møde kundens behov.

Stofa samarbejder i dag med omkring 300 antenneforeninger og leverer via dem ydelser til cirka 350.000 danske husstande.

Læs også:

Stofa dropper alle planer om mobilselskab

Topchefen stopper i Stofa - afløseren er klar

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job