Stofa: Her er vores plan i kampen mod TDC

Stofa har indledt en større oprydningsproces, der skal stille selskabet stærkere i kampen mod TDC.

Artikel top billede

Læs også:

Stofa dropper alle planer om mobilselskab

Topchefen stopper i Stofa - afløseren er klar

Syv detailbutikker er blevet lukket, kundeservicecentre er lagt sammen og Stofas eget digital tv-brand, Zaptor, er sløjfet.

Det er blot nogle af de tiltag, Stofa har sat i værk gennem de seneste måneder som led i en større proces, der skal styrke kabel-tv-leverandørens position på markedet for de bundlede tv-, bredbånd- og telefoni-produkter, hvor pengestærke konkurrenter som TDC og fiberudbyderen Waoo presser på.

"Selv om Waoo godt kan lide at kalde sig David, så er det os, der er branchens David mod kæmpen TDC. Waoo har jo milliarder i ryggen fra elselskaberne. Og når man er klemt, bliver man nødt til at fokusere og erkende, at vi ikke kan det hele. For vi har bare ikke den samme bargain power som konkurrenterne," fortæller Stofa-direktør Klaus Høeg-Hagensen om den nye strategi.

Han tilføjer, at kommercialiseringsprocessen i Stofa startede sidste sommer, hvor der blandt andet blev lavet en undersøgelse af danskernes gængse opfattelse af Stofa-produkterne.

"Den viste, at mange så vores produkter som komplicerede og uforståelige, og herfra startede vi en rejse med at kommunikere og sætte produkterne mere enkelt sammen. Vi fandt også ud af, at vi med vores størrelse ikke kunne holde to brands kørende," siger direktøren om afskaffelsen af Zaptor-brandet til fordel for navnet Stofa SmartTv.

"Nu hedder den digitale tv-løsning Stofa SmartTv i stedet, da SmartTv er blevet en både branchestandard for interaktivt tv, og noget, folk kan forstå," fortæller direktøren, der selv kom til Stofa for 10 måneder siden.

"Vi har nok været lidt for teknologisk indadvendte. Vi skal i langt højere grad tænke i enkelthed for kunden, fremfor hvad produktet kan gøre. Vi har for eksempel lanceret en fast-defineret tv-pakke, der kører på tværs af alle foreninger," fortæller Klaus Høeg-Hagensen.

Beslutningen om helt at skrinlægge planerne om et mobilselskab har også været en del af processen.

Sådan går det for Stofa

Noget tyder på, at det går i den rigtige retning for Stofa.

Ifølge tal fra første kvartal har den kapitalfondsejede leverandør øget omsætningen med 15 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Den lyder nu på 330 millioner kroner.

Fremgangen skal dog ses i lyset af det delvise køb af Canal Digital, og at TV2 er blevet betalingskanal.

Direktøren forventer dog også først, at resultaterne af de strategiske ændringer kan læses i tallene om nogle måneder

I mellemtiden er der nok at tage fat på.

"Det er en rejse, og det tager tid, men det ændrer ikke på, vi skal gøre det. Vi kommer til at skære mere i produktstrukturen, hvis det forvirrer kunderne mere end det gavner," siger han og tilføjer, at det hele tiden er en balancekunst mellem at være i førersædet i forhold til teknologiske løsninger og møde kundens behov.

Stofa samarbejder i dag med omkring 300 antenneforeninger og leverer via dem ydelser til cirka 350.000 danske husstande.

Læs også:

Stofa dropper alle planer om mobilselskab

Topchefen stopper i Stofa - afløseren er klar

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S