Fire producenter bakker op om nyt Windows Phone 8

Microsoft har netop præsenteret det nye Windows Phone 8, og fire mobilproducenter meddeler, at de har tænkt sig at producere hardware med styresystemet.

Artikel top billede

Læs også:

Mobilgigant dropper Windows Phone

Sådan vil Nokia og HTC i fællesskab dræbe iPhone

Microsoft har netop fremvist den næste version af selskabets smartphone-styresystem, Windows Phone 8.

Samtidig meddeler fire hardware-producenter nu deres støtte til Microsoft-platformen, der ellers hidtil har haft det hårdt i konkurrencen mod Android og iOS.

Ud over kriseramte Nokia, der er Microsofts tætteste Windows Phone-partner, er også Samsung, Huawei og HTC klar til at producere telefoner med det nye styresystem.

"HTC er mere engageret i Windows Phone end nogensinde før, og vi glæder os til at kunne tilbyde kunderne nye Windows Phone 8 smartphones senere i år," skriver HTC's danske direktør, Peter Frølund, i en pressemeddelelse.

Det er også interessant, at kinesiske Huawei nu kommer med på vognen.

"2012 ser ud til at blive et fantastisk år for Huawei. Nu er vi klar til at slutte året af med et big bang - med introduktionen af vores første smartphone, der kører Windows Phone-platformen," lyder meldingen fra kineserne.

Windows Phone fortsat den lille

Til gængæld ser det ikke ud til, at hverken ZTE eller LG, der tidligere har været med på Windows-vognen, vil være med, når den første bølge af Windows Phone 8-produkter rammer markedet.

De seneste tal fra IDC viser, at
Android i første kvartal i år nåede op på en global markedsandel på hele 59 procent, mens iOS nåede en markedsandel på 23 procent.

Microsofts Windows Phone og det gamle Windows Mobile står samlet set for 2,2 procent af markedet ifølge IDC.

Læs mere om funktionerne i det nye Windows Phone 8 senere i dag på Computerworld. 

Læs også:

Mobilgigant dropper Windows Phone

Sådan vil Nokia og HTC i fællesskab dræbe iPhone

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Microsoft AI Solution Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Engagement Manager | Energy & Utility

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S