Her er den overraskende taber i 4G-auktionen

TDC smed et overraskende stort beløb på bordet under 4G-auktion, hvilket blandt andet går ud over konkurrenten 3.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

TDC rydder bordet ved 4G-auktion: 4G på vej til hele landet

Ny auktion over danske telefrekvenser på trapperne

3: Derfor trak vi os ud af 4G-auktion.

Det er overraskende, at teleselskabet 3 slet ikke fik del i de licenser til 800 megahertz-frekvensbåndet, der netop er blevet solgt af den danske stat for i alt 739 millioner kroner.

Det siger aktieanalytiker Morten Imsgard, der beskæftiger sig med telesektoren hos Sydbank.

"Jeg er umiddelbart lidt forundret over det. Det er jo et område, som jeg går ud fra, at 3 vil satse rigtig, rigtig hårdt på. 3 har været first mover med mobilt bredbånd og har egentlig en ret solid position, så jeg havde forventet, at 3 ville løbe med nogle af de blokke her," lyder hans vurdering.

I stedet nuppede TDC fire ud af fem frekvensblokke, der kan anvendes til det attraktive mobile 4G-bredbånd, mens Telia og Telenors fælles ínfrastrukturselskab fik den sidste blok.

"Det virker som om, at TDC har været ret interesseret i at få en meget stor del af kagen - ikke mindst når man kigger på prisen, der er blevet betalt fra TDC's side for," siger Morten Imsgard.

Mere end forventet

TDC skal betale i alt 628 millioner kroner for frekvensblokkene.

Det er umiddelbart mere, end der var lagt op til, da hver blok var udbudt til 50 millioner kroner af Erhvervsstyrelsen.

"Det kan sagtens være, at man fra 3's side ikke har villet være med, når priserne kom derop. De var jo i hvert fald officielt meldt til som byder," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Se 3's reaktion på auktionen her.

Læs også:

TDC rydder bordet ved 4G-auktion: 4G på vej til hele landet

Ny auktion over danske telefrekvenser på trapperne

3: Derfor trak vi os ud af 4G-auktion.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S