3: Derfor trak vi os ud af 4G-auktion

3 fik slet ikke del i de nye 4G-licenser, selv om det er et område, som 3 satser på. Men det er der gode grunde til, lyder det fra 3.

Artikel top billede

3 blev den store taber i gårsdagens store auktion over de licenser til 800 megahertz-frekvenserne, der netop er blevet solgt af den danske stat for samlet 739 millioner kroner.

TDC rendte med størstedelen, mens 3 ikke fik nogen. Og det er overraskende, siger teleanalytiker Morten Imsgard - det kan du læse mere om her.

3 selv forklarer, at prisen simpelthen blev for høj.

"Det blev for dyrt. Det var ikke attraktivt til den pris," siger Stine Green Poulsen, 3's kommunikationschef.

Hun forklarer, at 3 i øjeblikket er ved at gøre klar til en kommerciel lancering af 4G i 1800- og 2600-megahertz frekvensbåndet.

Meget spektrum

"Vi har rimelig meget spektrum, som det er nu. 800 kunne være interessant for at komme hurtigere ud i yderområderne, men på et eller andet tidspunkt bliver det så dyrt, at det ikke kan betale sig," lyder det fra 3.

Fordelen ved de lavere frekvensbånd er, at man får længere rækkevide på signalerne og dermed skal bruge færre sendemaster i eksempelvis tyndt befolkede områder.

Stine Green Poulsen mener dog ikke, at det får den store betydning, at 3 ikke fik del i netop disse frekvenser.

"Det er bare et spørgsmål om, at vi så skal sætte nogle flere master op. Men det er der så også råd til for 628 millioner kroner," siger hun med henvisning til den pris, TDC betalte på auktionen.

Det ventes, at 3 vil lancere 4G i september måned.

Læs også:

TDC rydder bordet ved 4G-auktion: 4G på vej til hele landet

Ny auktion over danske telefrekvenser på trapperne

Her er den overraskende taber i 4G-auktionen.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S