Din bank kan være ramt af koordineret DoS-angreb

De mange samtidige it-nedbrud i en række banker for få dage siden tyder på et koordineret angreb.

Læs også:

Danske netbanker ramt af samtidigt nedbrud

Hele Skandinavien ramt af samtidige bank-nedbrud.


Hos it-sikkerhedsfirmaet Fort Consult fortæller direktør Ulf Munkedal, at symptomerne hos de mange pengeinstitutter, der mandag blev ramt af samtidige it-nedbrud, minder om følgerne af et distribueret Denial of Service-angreb.

Derfor ville bankkunderne opleve netop de samme logon-problemer, hvis cyberkriminelle satte en masse inficerede maskiner i gang med at ramme en eller flere bankers netværk.

"Det interessante er, om bankerne faktisk ville indrømme det, hvis de blev udsat for et Ddos-angreb, eller om de ville nægte det," siger Ulf Munkedal.

Han peger på at bankernes problematik er, at de gerne vil være ærlige, men omvendt ikke ønsker at skræmme folk væk fra netbanken og ned i filialen.

"Men det er enormt svært at sige, hvad det her er. Det kan være opdateringer eller noget andet mærkeligt, fordi virkeligheden nogle gange overgår fantasien," siger Ulf Munkedal.

Tilfældigheder på tilfældigheder?
Computerworld har også forelagt de mange hændelser for GovCert, der er sat i verden for at sikre danske myndigheder mod trusler på internettet med henblik på at vurdere, om der er en sammenhæng mellem de mange nedbrud.

Her fortæller centerchef for GovCert, Thomas Kristmar, at tjenesten ikke har indikationer på, at der er sammenhæng imellem de forskellige nedbrud.

Der er heller intet der tyder på en forbrydelse.

Danske Bank fortalte allerede mandag, at problemerne her skyldtes en forfejlet opdatering.

Hos SDC var man derimod ikke sikker på, om der var et problem og i så fald hvad det skyldtes.

Samtidig fortalte Nets, der drifter NemID, at alt fungerede fint. Det samme gjorde Norges pendant, BankID.

Imidlertid har Telenor overfor avisen Digi.no indrømmet, at man mandag routede firmaets udlandsforbindelse om på grund af en fiberfejl i Sverige.

Thomas Kristmar gætter på, at der er tale om tilfældigheder frem for en kaskadeeffekt, hvor forskellige årsagssammenhænge påvirker hinanden, som eksempelvis 2003-strømafbrydelsen, der lagde Østdanmark sort.

Internettet virker ikke altid
Spørgsmålet er, om de mange samtidige problemer i en række pengeinstitutter og betalingssystemer er noget, som samfundet bør lære noget af.

Er infrastrukturen med andre ord sikker nok?

"Set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt har ingen af de konkrete hændelser påvirket samfundet. Der har ikke været noget, som gav anledning til at aktivere et beredskab på samfundsniveau," svarer Thomas Kristmar.

Han peger på, at de enkelte aktører i stedet har håndteret deres problemer indenfor egne sektorer, hvilket han mener, er fint.

Men de samtidige nedbrud blotlægger alligevel en udfordring, siger han.

"Du har jo en forventning om, at alting er 24/7 og at alting vil virke til alle tider. Men sådan er det jo ikke med internettet. Det virker ikke altid," siger han.

"Hvis du har en tjeneste, som du guddødemig har brug for, skal virke altid, så skal du have beredskabsplaner og en infrastruktur, som understøtter det," siger Thomas Kristmar.

Han peger på, at det i sidste ende er en forretningsmæssig beslutning, der bestemmer, om "altid" skal defineres som 99 komma en, fem eller 999.

Læs også:

Danske netbanker ramt af samtidigt nedbrud

Hele Skandinavien ramt af samtidige bank-nedbrud.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
PA Consulting solgt for milliard-beløb: 190 ansatte i København følger med i købet
Det amerikanske teknologi-selskab Jacobs overtager konsulenthuset PA Consulting. Med i købet følger 190 medarbejdere i København. Handelen rummer ‘mange spændende muligheder,” lyder det fra direktør Søren Krogh Knudsen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér netværket til håndtering af hybrid- og multicloud infrastruktur
I januar 2020 konstaterede Gartner, at cloudcomputing var blevet ”The New Normal” – og op gennem året gjorde Covid-19 det endda helt essentielt at være i stand til at drifte infrastrukturen helt eller delvist fra skyen. Situationen har tvunget virksomheder til hastigt at omstille eller gentænke deres driftsstrategi, og hybride infrastrukturmodeller er nu mere udbredte end nogensinde før. Men mange har også været nødt til at erkende, at den stigende kompleksitet – i særdeleshed på det netværks- og sikkerhedsbaserede felt – stiller helt nye krav til de organisationer, der anvender dem. Denne hvidbog går i dybden med nogle af de mest udbredte udfordringer, som disse transformationsscenarier stiller din organisation overfor. Den giver et solidt bud på, hvordan en netværkshub baseret på Interxion-teknologi gør det muligt at gentænke og optimere netværksinfrastrukturen. Særligt med henblik på at optimere den til at kunne håndtere en hybrid- eller multicloudbaseret infrastruktur.