Din bank kan være ramt af koordineret DoS-angreb

De mange samtidige it-nedbrud i en række banker for få dage siden tyder på et koordineret angreb.

Artikel top billede

Læs også:

Danske netbanker ramt af samtidigt nedbrud

Hele Skandinavien ramt af samtidige bank-nedbrud.

Hos it-sikkerhedsfirmaet Fort Consult fortæller direktør Ulf Munkedal, at symptomerne hos de mange pengeinstitutter, der mandag blev ramt af samtidige it-nedbrud, minder om følgerne af et distribueret Denial of Service-angreb.

Derfor ville bankkunderne opleve netop de samme logon-problemer, hvis cyberkriminelle satte en masse inficerede maskiner i gang med at ramme en eller flere bankers netværk.

"Det interessante er, om bankerne faktisk ville indrømme det, hvis de blev udsat for et Ddos-angreb, eller om de ville nægte det," siger Ulf Munkedal.

Han peger på at bankernes problematik er, at de gerne vil være ærlige, men omvendt ikke ønsker at skræmme folk væk fra netbanken og ned i filialen.

"Men det er enormt svært at sige, hvad det her er. Det kan være opdateringer eller noget andet mærkeligt, fordi virkeligheden nogle gange overgår fantasien," siger Ulf Munkedal.

Tilfældigheder på tilfældigheder?

Computerworld har også forelagt de mange hændelser for GovCert, der er sat i verden for at sikre danske myndigheder mod trusler på internettet med henblik på at vurdere, om der er en sammenhæng mellem de mange nedbrud.

Her fortæller centerchef for GovCert, Thomas Kristmar, at tjenesten ikke har indikationer på, at der er sammenhæng imellem de forskellige nedbrud.

Der er heller intet der tyder på en forbrydelse.

Danske Bank fortalte allerede mandag, at problemerne her skyldtes en forfejlet opdatering.

Hos SDC var man derimod ikke sikker på, om der var et problem og i så fald hvad det skyldtes.

Samtidig fortalte Nets, der drifter NemID, at alt fungerede fint. Det samme gjorde Norges pendant, BankID.

Imidlertid har Telenor overfor avisen Digi.no indrømmet, at man mandag routede firmaets udlandsforbindelse om på grund af en fiberfejl i Sverige.

Thomas Kristmar gætter på, at der er tale om tilfældigheder frem for en kaskadeeffekt, hvor forskellige årsagssammenhænge påvirker hinanden, som eksempelvis 2003-strømafbrydelsen, der lagde Østdanmark sort.

Internettet virker ikke altid

Spørgsmålet er, om de mange samtidige problemer i en række pengeinstitutter og betalingssystemer er noget, som samfundet bør lære noget af.

Er infrastrukturen med andre ord sikker nok?

"Set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt har ingen af de konkrete hændelser påvirket samfundet. Der har ikke været noget, som gav anledning til at aktivere et beredskab på samfundsniveau," svarer Thomas Kristmar.

Han peger på, at de enkelte aktører i stedet har håndteret deres problemer indenfor egne sektorer, hvilket han mener, er fint.

Men de samtidige nedbrud blotlægger alligevel en udfordring, siger han.

"Du har jo en forventning om, at alting er 24/7 og at alting vil virke til alle tider. Men sådan er det jo ikke med internettet. Det virker ikke altid," siger han.

"Hvis du har en tjeneste, som du guddødemig har brug for, skal virke altid, så skal du have beredskabsplaner og en infrastruktur, som understøtter det," siger Thomas Kristmar.

Han peger på, at det i sidste ende er en forretningsmæssig beslutning, der bestemmer, om "altid" skal defineres som 99 komma en, fem eller 999.

Læs også:

Danske netbanker ramt af samtidigt nedbrud

Hele Skandinavien ramt af samtidige bank-nedbrud.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S