Sådan fandt landets største netbutik løsning på Dibs-nedbrud

Smartguy-direktør Nicolai Kærgaard ville ikke vente på at gå konkurs under dagelangt Dibs-nedbrud, der blokerede for net-betalinger. Se hvordan selskabet fandt en vej ud af problemet.

Læs også

Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.

Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
.

"Vi kunne se, at det så risikabelt ud hos Dibs. Det lignede ikke et normalt nedbrud."

Sådan siger Nicolai Kærgaard, direktør hos den store net-tøjbutik Smartguy om det nedbrud, der søndag ramte Dibs på et meget uheldigt tidspunkt for direktøren.

"Det er rigtig skidt, specielt når der kommer run på om aftenen mellem 20 og 22 først på måneden, hvor folk lige har fået deres løn. Det er der, at folk køber, og derfor mister vi en masse ordrer."

Smartguy er ikke alene med kritikken af Dibs. Også andre handlende er utilfredse. Det kan du læse mere om her

Skifter lynhurtigt
"Det er selvfølgelig helt forfærdeligt," siger Smartguy-direktøren, der på grund af diverse interne fail-over systemer ikke mener at være blandt de værst ramt af det store nedbrud.

Alligevel har han som en direkte følge af nedbruddet valgt at vende Dibs ryggen og skifte betalingsleverandør.

Og skiftet er foregået meget hurtigt.

Allerede mandag havde firmaets netbutikker ved hjælp af digitale kontrakter og egne kodere routet om fra Dibs til udbydere i England og Irland, Barclays, Irish Allied og Global Collect.

"Det er kun muligt, fordi vi har nogle super folk siddende, som lavede vores løsning om. Det er jo grundmotoren i hele vores maskineri," siger Nicolai Kærgaard.

Klargjorde redundans
Han fortæller, at firmaet et stykke tid har arbejdet på at blive redundante i forhold til Dibs. Derfor kunne han fremskynde processen, som dog kommer til at løbe op økonomisk.

Hvor meget vil han ikke fortælle.

"Vi havde nogle kontakter i forvejen, som vi kunne ekspedere rimeligt hurtigt," siger direktøren, der allerede har delt tredive visitkort ud til konkurrenter, der vil høre om flytningen.

Blandt andet fik firmaet flyttet nogle såkaldte indløsningsaftaler meget hurtigt, hvorefter 10 mand programmerede i to timer om mandagen.

"Men vi arbejdede til klokken 24 alle sammen i går. Et er, at man kan tage en betaling. Noget andet er, at vi kunne tjekke, at der ikke er svindlet ved at cleare op i mod vores betalingssystem og den slags," siger Nicolai Kærgaard.

Fortryder intet
Ændringerne har stor indflydelse på hele driften og rammer warehouse, pakkeafdeling og finansafdelingen, forklarer direktøren.

"Det er klart, at det er noget rigtig rod at skulle gøre det så hurtigt. Det flyder jo med følgeskader, som vi så rydder op nu," siger han.

Men han fortryder ikke skiftet, som han mener, at han var nødt til at foretage på grund af nedbruddet hos Dibs.

"Man kan jo ikke bare sidde og vente på at gå konkurs, det er klart," siger Nicolai Kærgaard.

Hos Dibs meddelte COO Jacob Raavig tirsdag eftermiddag, at systemerne igen kører normalt.

Læs også

Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.

Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne.

24. maj 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
IBM til medarbejdere: Drop hjemmearbejds-pladsen eller find et nyt job
IBM gør op med en årtier lang tradition, der har givet medarbejderne mulighed for at arbejde hjemmefra.
CIO
Ny koncernstruktur bag Morten Gade Christensens exit som CIO i Energinet.dk: "Det er jeg ikke interesseret i at være en del af"
Interview: Morten Gade Christensen, der er kåret som Årets CIO i Danmark, har sagt op som CIO i Energinet.dk. Her fortæller han, hvorfor han har afleveret sin opsigelse.
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
SharePoint implementeringens syv dødssynder
I dette whitepaper kan du læse mere om SharePoint-implementeringens syv dødssynder og om, hvordan man får sin SharePoint-løsning til at blive en succes ved at tage hånd om disse problemstillinger.