Nokia-nedtur fortsætter med uformindsket styrke

I årets første seks måneder har Nokia tabt mere end 16 milliarder danske kroner, viser Nokias seneste tal. Men alligevel er investorerne beroliget, fortæller analytiker.

Artikel top billede

(Foto: NOKIA /)

Læs også: Nokia fyrer 10.000 mand

Top-opgør: Nokia sætter nøglepersoner på porten

Fordums storhed synes at ligge flere og flere lysår væk for den finske mobilproducent Nokia, der netop har fremlagt endnu et blødende halvårs- og kvartalsregnskab.

Mere end 16 milliarder kroner (2166 millioner Euro), eller hvad der svarer til en halv Øresundsforbindelse har den tidligere verdensetter på mobilscenen tabt på bare et halvt år.

Det seneste halve år er omsætningen fra salget af smartphones faldet med 45 procent fra cirka 5,9 millarder Euro året før til 3,2 milliarder Euro.

"Det er et meget dårligt kvartal og markant dårligere end forventet. Overordnet understreger det, at de fortsat er voldsomt udfordret i deres omstillingsproces. Deres forventninger til næste kvartal er også meget under, hvad jeg havde forventet," lyder det fra analytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som alligevel fremhæver et par lyspunkter i mørket.

"Skal man se på det positive, så sælger de fire millioner Lumia-telefoner, og salget af deres billige telefoner overgår mine forventninger. Det er uhyre vigtigt, at de klarer sig godt i den del af markedet," lyder det fra Morten Imsgard om udviklingen det seneste kvartal.

I USA omsætningen fra mobil/smartphones faldet med 60 procent de seneste tre måneder, mens faldet i Europa lyder på 17 procent.  I Asien går salget frem med 17 procent.

Men trods de overvejende negative tendenser formår regnskabet alligevel at berolige de investorer, der har været bange for, at kassen skulle være ved at være tom.

"På bundlinjen ser tabene voldsomme ud, men det er ikke alt sammen cashflow-relateret. Blandt andet spiller nogle nye finske skatteregler ind, så ser man på, hvad Nokia taber af reelle penge, ser det bedre ud end frygtet. De dræner ikke så meget i deres kassebeholdning som frygtet."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil