CIO i Arla: Derfor siger vi farvel til IBM

Interview: NNIT overtager it-driften hos Arla næste år. IBM er ude. Her fortæller Arlas it-direktør Torben Fabrin om grunden til leverandørskiftet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det er en hektisk dag for Arla Foods it-direktør Torben Fabrin.

Alligevel forlader han beredvilligt sit møde for en snak med Computerworld, da vi ringer til ham.

Han har lige skiftet leverandør af Arla Foods-koncernens it-drift.

IBM er ude og NNIT er inde. En kontrakt, der sandsynligvis lyder på mere end en halv milliard kroner  

I har valgt at skifte leverandør. Hvad forventer I den nye kan, som den gamle ikke kunne?

"Det har været et meget tæt løb mellem de to. Men det er meget naturligt, at en virksomhed af vores størrelse med regelmæssige mellemrum går i udbud. Vi vurderer på en række parametre - først og fremmest pris og kvalitet. Hvordan matcher de vores behov, systemer og service level agreement, og hvordan er de forskellige prissammensætninger. Her er NNIT kommet ud som vinderen," siger Torben Fabrin.

Prisen er væsentlig, erklærer it-direktøren, men den gør det ikke alene.

"Det er det samlede billede, vi kigger på."

Videre på samme platforme

Får skiftet af leverandør teknologiske konsekvenser?

"NNIT overtager det, vi har. Vi skifter ikke platforme og kører videre med SAP og Citrix. Så i grove træk bliver det en én til én-overdragelse. Set fra forretningssiden forventer jeg, at vi slet ikke opdager, vi skifter, så vi leverer den samme service til vores forretning."

Kontrakten med IBM løber til 30. juni 2013, og NNIT overtager officielt dagen efter.

Kontrakten med NNIT er fem-årig med to års option.

Planlægges i detaljer

"Men vi har faktisk kick-off på transitionsprojektet i dag. Vi har et hold fra NNIT ovre, og så begynder vi at planlægge overdragelsen i detaljer. Vi har i hele forløbet lagt vægt på, at skulle have tilstrækkelig tid til at lave en ordentlig transition. Det er meget, meget vigtigt for os. Er der for meget udfald i it'en, kommer der ikke mælk ud. Vi er fuldstændig afhængige af vores it, og vi laver en meget grundig proces," siger Torben Fabrin.

I bliver en stor fisk hos NNIT, mens Arla var en mindre fisk hos store IBM. Hvad er fordelen ved at være en stor fisk?

"Vi bliver en betydningsfuld kunde hos NNIT, og det vil vi naturligvis gerne drage fordel af. Men der er fordele og ulemper: IBM er en større organisation, der har større ressourcer at trække på. NNIT har ikke helt samme kapacitet som IBM, men til gengæld bliver vi en stor kunde. Det vil vi faktisk gerne prøve at være."

Kan I stille andre krav i den position?

"Det ved jeg ikke, om man kan sige. Vi får nok mere opmærksomhed hos NNIT. Men jeg oplever begge organisationer som meget professionelle."

Dansk og amerikansk mentalitet

Oplever du IBM som en dansk eller amerikansk virksomhed?

"Begge dele. Nogle elementer er amerikanske på godt og ondt, og i NNIT er det et mere dansk setup. Men Arla kan ikke klare sig med en leverandør, der kun kan operere i Danmark. Det har vi også lagt vægt på hos NNIT, der kan og vil servicere os ud over grænserne. Vi har jo forretninger i Sverige, England, Tyskland og en mængde andre steder. Det tror vi på, NNIT kan."

Gør det en forskel mentalitetsmæssigt om leverandøren er dansk elller amerikansk?

"Nej, hos IBM er vi serviceret af en dygtig dansk forretning, der er bakket op af en global organisation, når det er nødvendigt. Det vil vi nok ikke opleve i samme grad med NNIT. Man har en anden back up hos IBM, mens vi er lidt tættere på toppunktet i NNIT," siger Torben Fabrin.

Kan du sige noget om prisen?

"Ikke mere end det, der allerede har været fremme. Det er en stor kontrakt. Vi er enige om ikke at sige mere end det."

Læs også: IBM mister dansk stor-ordre til halv milliard.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil