Sådan undgår du at blive fuppet i outsourcing-aftaler

Du kan ende med en langt større faktura, end du oprindeligt havde tænkt dig, når du outsourcer.

Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Lige så snart du forlader bilforhandlerens parkeringsplads i din nyindkøbte bil, er køretøjets værdi allerede faldet flere tusinde kroner.

Den mekanisme gælder i høj grad også, når du outsourcer dine it-services.

Det skyldes blandt andet, at prisen på servere og især storage er styrtdykket i de seneste fire år. Så næsten inden blækket er tørret ud på din outsourcing-kontrakt, vil du kunne forhandle dig frem til samme ydelser hos en konkurrent til en lavere pris.

Og hvis du venter flere år med at genforhandle din kontrakt, så kan det være, at du snyder dig selv for tocifrede millionbeløb, da outsourcing-leverandørernes reelle udgifter på servere og storage er faldet markant i mellemtiden.

Ender utvivlsomt med højere priser
Den tendens har Computerworld tidligere beskrevet, og senior managing partner hos Gartner, Peter Suhr, med speciale i benchmarking af outsourcing-kontrakter, bekræfter udviklingen.

"Hvis du ikke har tilføjet benchmarking-klausuler eller aftalt et faldende prisleje for de pågældende services i overensstemmelse med konstant lavere priser på eksempelvis storage, så ender man utvivlsomt med priser, der er højere end de øjeblikkelige markedspriser," forklarer Gartner-analytikeren til Computerworld.

De store er professionelle
Peter Suhr har selv lige set på en større kontrakt på outsourcing af mainframe-ydelser, hvor konkrete prisfald på MIPS-beregninger (Millioner Instruktioner Per Sekund) over en årrække er blevet tilføjet direkte i kontrakten.

"De fleste professionelle indkøbere af it-ydelser med kontrakter til værdier over 100 millioner kroner om året har indarbejdet benchmarking-mekanismer i deres kontrakter. Men det kan man altså kræve i kontrakter til 20 millioner kroner," fortæller Peter Suhr.

Her fremhæver han, at det kunne være tilfældet i en fem-årig kontrakt, som bliver taget op til revision efter to år.

"Så vil kunden og leverandøren kigge på nuværende markedspriser og justere kontrakten, så den svarer mere til markedspriserne på et eller flere områder," siger Peter Suhr fra Gartner.

Han forklarer, at hvis ikke prisen går ned på outsourcing-ydelserne, så kan kunden i mange tilfælde i stedet kræve indførelse af nye teknologier i form af eksempelvis mere effektiv loadbalancing på servere i takt med, at kundens egne datamængder stiger i de kommende år.

Strikse regler spænder ben
Mindre kunder med outsourcing-kontrakter under 50 millioner kroner har dog ifølge Peter Suhr sjældent tilføjet den slags klausuler i deres kontrakter.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Fremtidens arbejdsplads: Få fuld udbytte af medarbejdernes kompetencer og viden

Skal du have fuldt udbytte af medarbejderes kompetencer og den viden, som din organisation ligger inde med, kræver det de rigtige værktøjer, de rigtige processer og det rigtige mindset. I denne talk får du buddet på hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud - og hvordan den lever op til kravene fra de dygtige, mobile og kritiske medarbejdere.

06. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Minimér risikoen for kritiske GDPR-overtrædelser med Vulnerability Management
Selv mere end to år efter indførelsen af GDPR kræver det en målrettet og vedvarende indsats at overholde og blive ved med at overholde persondataforordningen. Det kan omvendt blive særdeles kostbart – og skade anseelse hos kunder og samarbejdspartnere – hvis man ikke yder denne indsats. Det er imidlertid klogt at løbende at målrette indsatsen effektivt. Dels ved at vurderer systemer løbende for sårbarhede samt at prioritere håndteringen af sårbarheder i forhold til risikoniveau. Hvilket er lettere sagt end gjort. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan du griber GDPR-indsatsen effektivt an med Vulnerability Management.