Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan undgår du at blive fuppet i outsourcing-aftaler

Du kan ende med en langt større faktura, end du oprindeligt havde tænkt dig, når du outsourcer.

Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Lige så snart du forlader bilforhandlerens parkeringsplads i din nyindkøbte bil, er køretøjets værdi allerede faldet flere tusinde kroner.

Den mekanisme gælder i høj grad også, når du outsourcer dine it-services.

Det skyldes blandt andet, at prisen på servere og især storage er styrtdykket i de seneste fire år. Så næsten inden blækket er tørret ud på din outsourcing-kontrakt, vil du kunne forhandle dig frem til samme ydelser hos en konkurrent til en lavere pris.

Og hvis du venter flere år med at genforhandle din kontrakt, så kan det være, at du snyder dig selv for tocifrede millionbeløb, da outsourcing-leverandørernes reelle udgifter på servere og storage er faldet markant i mellemtiden.

Ender utvivlsomt med højere priser

Den tendens har Computerworld tidligere beskrevet, og senior managing partner hos Gartner, Peter Suhr, med speciale i benchmarking af outsourcing-kontrakter, bekræfter udviklingen.

"Hvis du ikke har tilføjet benchmarking-klausuler eller aftalt et faldende prisleje for de pågældende services i overensstemmelse med konstant lavere priser på eksempelvis storage, så ender man utvivlsomt med priser, der er højere end de øjeblikkelige markedspriser," forklarer Gartner-analytikeren til Computerworld.

De store er professionelle

Peter Suhr har selv lige set på en større kontrakt på outsourcing af mainframe-ydelser, hvor konkrete prisfald på MIPS-beregninger (Millioner Instruktioner Per Sekund) over en årrække er blevet tilføjet direkte i kontrakten.

"De fleste professionelle indkøbere af it-ydelser med kontrakter til værdier over 100 millioner kroner om året har indarbejdet benchmarking-mekanismer i deres kontrakter. Men det kan man altså kræve i kontrakter til 20 millioner kroner," fortæller Peter Suhr.

Her fremhæver han, at det kunne være tilfældet i en fem-årig kontrakt, som bliver taget op til revision efter to år.

"Så vil kunden og leverandøren kigge på nuværende markedspriser og justere kontrakten, så den svarer mere til markedspriserne på et eller flere områder," siger Peter Suhr fra Gartner.

Han forklarer, at hvis ikke prisen går ned på outsourcing-ydelserne, så kan kunden i mange tilfælde i stedet kræve indførelse af nye teknologier i form af eksempelvis mere effektiv loadbalancing på servere i takt med, at kundens egne datamængder stiger i de kommende år.

Strikse regler spænder ben

Mindre kunder med outsourcing-kontrakter under 50 millioner kroner har dog ifølge Peter Suhr sjældent tilføjet den slags klausuler i deres kontrakter.

Dette skal du gøre for undgå at blive tørret

Også selvom kunderne godt kunne banke mere bastant i bordet med henblik på at få en billigere outsourcing-kontrakt set over hele kontraktens levetid.

"Men lavere priser og bedre services kræver jo også, at kunden selv gør noget," forklarer han.

Her fremhæver han især offentlige myndigheder som en speciel slags kundegruppe, der går glip af mere tidssvarende priser og services i deres lange kontrakter, fordi de er handicappede af meget firkantede og strikse udbudsregler.

Har mindre råderum

"De offentlige virksomheder har simpelthen mindre råderum til at få optimeret deres priser i en kontraktsituation i forhold til private selskaber," fortæller Peter Suhr.

Han forklarer samtidigt, at hvis kunderne ønskede lavere og mere gennemsigtige priser kunne de forlange, at de måtte offentliggøre kontrakter, hvilket ikke er tilfældet i dag.

"Offentliggørelse af outsourcing-kontrakter ville i høj grad skabe et spotmarked for outsourcing-ydelser. Men mange kunder ønsker heller ikke selv at offentliggøre deres kontrakter, så andre kan læse med over skulderen," tilføjer Peter Suhr.

Potentielt dyrt skifte

Gartner-konsulenten peger på, at prisen på ens outsourcing-ydelser i høj grad også afhænger af, hvor besværligt og risikabelt det er at skifte outsourcing-leverandør.

Så selvom man kan finde en billigere outsourcing-pris hos en anden leverandør, er det ikke sikkert, at kunden i sidste ende vil skifte.

"De transitionsomkostninger, der er ved at skifte til en anden leverandør, lægger outsourcing-selskaberne naturligvis ind i deres priser. Én ting er bøvlet med at skifte til en konkurrent, men et skifte til en anden leverandør er også forbundet med en vis risiko, og det ved outsourcing-leverandørerne naturligvis," siger Peter Suhr.

"I mange tilfælde skal der virkelig være value for money, hvis man skal skifte outsourcing-leverandør," fortsætter han og hentyder dermed til, at valget af en ny outsourcing-leverandør skal ledsages af en meget lovende business case for at opveje eventuelle ulemper og risici forbundet med skiftet.

"Omvendt kan man også risikere at betale langt over markedspris, hvis man ikke får indført benchmarking-klausuler og prisreguleringsmekanismer i sine kontrakter, så man har noget at forhandle prisnedsættelser med," lyder rådet fra Gartner-analytiker Peter Suhr.

Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere