Sådan undgår du at blive fuppet i outsourcing-aftaler

Du kan ende med en langt større faktura, end du oprindeligt havde tænkt dig, når du outsourcer.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Lige så snart du forlader bilforhandlerens parkeringsplads i din nyindkøbte bil, er køretøjets værdi allerede faldet flere tusinde kroner.

Den mekanisme gælder i høj grad også, når du outsourcer dine it-services.

Det skyldes blandt andet, at prisen på servere og især storage er styrtdykket i de seneste fire år. Så næsten inden blækket er tørret ud på din outsourcing-kontrakt, vil du kunne forhandle dig frem til samme ydelser hos en konkurrent til en lavere pris.

Og hvis du venter flere år med at genforhandle din kontrakt, så kan det være, at du snyder dig selv for tocifrede millionbeløb, da outsourcing-leverandørernes reelle udgifter på servere og storage er faldet markant i mellemtiden.

Ender utvivlsomt med højere priser

Den tendens har Computerworld tidligere beskrevet, og senior managing partner hos Gartner, Peter Suhr, med speciale i benchmarking af outsourcing-kontrakter, bekræfter udviklingen.

"Hvis du ikke har tilføjet benchmarking-klausuler eller aftalt et faldende prisleje for de pågældende services i overensstemmelse med konstant lavere priser på eksempelvis storage, så ender man utvivlsomt med priser, der er højere end de øjeblikkelige markedspriser," forklarer Gartner-analytikeren til Computerworld.

De store er professionelle

Peter Suhr har selv lige set på en større kontrakt på outsourcing af mainframe-ydelser, hvor konkrete prisfald på MIPS-beregninger (Millioner Instruktioner Per Sekund) over en årrække er blevet tilføjet direkte i kontrakten.

"De fleste professionelle indkøbere af it-ydelser med kontrakter til værdier over 100 millioner kroner om året har indarbejdet benchmarking-mekanismer i deres kontrakter. Men det kan man altså kræve i kontrakter til 20 millioner kroner," fortæller Peter Suhr.

Her fremhæver han, at det kunne være tilfældet i en fem-årig kontrakt, som bliver taget op til revision efter to år.

"Så vil kunden og leverandøren kigge på nuværende markedspriser og justere kontrakten, så den svarer mere til markedspriserne på et eller flere områder," siger Peter Suhr fra Gartner.

Han forklarer, at hvis ikke prisen går ned på outsourcing-ydelserne, så kan kunden i mange tilfælde i stedet kræve indførelse af nye teknologier i form af eksempelvis mere effektiv loadbalancing på servere i takt med, at kundens egne datamængder stiger i de kommende år.

Strikse regler spænder ben

Mindre kunder med outsourcing-kontrakter under 50 millioner kroner har dog ifølge Peter Suhr sjældent tilføjet den slags klausuler i deres kontrakter.

Dette skal du gøre for undgå at blive tørret

Også selvom kunderne godt kunne banke mere bastant i bordet med henblik på at få en billigere outsourcing-kontrakt set over hele kontraktens levetid.

"Men lavere priser og bedre services kræver jo også, at kunden selv gør noget," forklarer han.

Her fremhæver han især offentlige myndigheder som en speciel slags kundegruppe, der går glip af mere tidssvarende priser og services i deres lange kontrakter, fordi de er handicappede af meget firkantede og strikse udbudsregler.

Har mindre råderum

"De offentlige virksomheder har simpelthen mindre råderum til at få optimeret deres priser i en kontraktsituation i forhold til private selskaber," fortæller Peter Suhr.

Han forklarer samtidigt, at hvis kunderne ønskede lavere og mere gennemsigtige priser kunne de forlange, at de måtte offentliggøre kontrakter, hvilket ikke er tilfældet i dag.

"Offentliggørelse af outsourcing-kontrakter ville i høj grad skabe et spotmarked for outsourcing-ydelser. Men mange kunder ønsker heller ikke selv at offentliggøre deres kontrakter, så andre kan læse med over skulderen," tilføjer Peter Suhr.

Potentielt dyrt skifte

Gartner-konsulenten peger på, at prisen på ens outsourcing-ydelser i høj grad også afhænger af, hvor besværligt og risikabelt det er at skifte outsourcing-leverandør.

Så selvom man kan finde en billigere outsourcing-pris hos en anden leverandør, er det ikke sikkert, at kunden i sidste ende vil skifte.

"De transitionsomkostninger, der er ved at skifte til en anden leverandør, lægger outsourcing-selskaberne naturligvis ind i deres priser. Én ting er bøvlet med at skifte til en konkurrent, men et skifte til en anden leverandør er også forbundet med en vis risiko, og det ved outsourcing-leverandørerne naturligvis," siger Peter Suhr.

"I mange tilfælde skal der virkelig være value for money, hvis man skal skifte outsourcing-leverandør," fortsætter han og hentyder dermed til, at valget af en ny outsourcing-leverandør skal ledsages af en meget lovende business case for at opveje eventuelle ulemper og risici forbundet med skiftet.

"Omvendt kan man også risikere at betale langt over markedspris, hvis man ikke får indført benchmarking-klausuler og prisreguleringsmekanismer i sine kontrakter, så man har noget at forhandle prisnedsættelser med," lyder rådet fra Gartner-analytiker Peter Suhr.

Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job