It-leverandører: Derfor skrider tidsplanen så ofte

Hvis offentlige it-projekter skal nå i mål til tiden, skal der gøres op med især ét paradigme, mener it-industrien.

Artikel top billede

Læs også:

Danske it-chefer: Så ofte svigter leverandørerne os

Sådan strammer offentlige chefer op på it-fronten

Nu svarer it-leverandørene igen på de kritikpunkter, der i sidste uge blev offentliggjort i Rambøll-undersøgelsen IT i Praksis.

I undersøgelsen siger hovedparten af de adspurgte offentlige it-chefer, at leverandørene hverken overholder tidsfrister eller lever op til ønskede kvalitetskrav.

47 procent af de offentlige it-chefer mener ligefrem, at de oplever ikke at kunne nå deres forretningsmæssige mål på grund af leverandørerne.

Som svar på den kritik peger it-brancheforeningen IT-Branchen og Rambøll på, at hovedproblemet i samarbejdet er den nuværende udbudspraksis.

Den er med til at besværliggøre samarbejdet mellem det offentlige og it-leverandørene.

Sådan bør udbudspraksis ændres

"Problemet er, at der fokuseres ensidigt på pris og ikke på kvalitet, og det afspejler sig selvfølgelig i det, man oplever som kunde," siger Morten Bangsgaard, der er administrerende direktør for IT-Branchen.

Rambøll, der har foretaget undersøgelsen blandt de offentlige it-chefer, siger, at it-cheferne er enige i, at den nuværende udbudspraksis er det store problem.

"Jeg hæfter mig ved, at it-cheferne ønsker at kunne få en mere fleksibel udbudspraksis. Det er løsningen på problemet," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.

Samarbejdet skal ændres

Det er ikke kun udbudspraksis, der bør ændres. Der er brug for at nytænke den måde, leverandørene og it-cheferne samarbejder på i dag.

"Det er væsentligt, at vi får et nyt samarbejdsparadigme."

"Der er simpelthen brug for, at både kunder og leverandørerne får mulighed for at arbejde på en anden måde, end de gør i dag," siger Morten Bangsgaard, der er administrerende direktør for IT-Branchen.

Læs også:

Danske it-chefer: Så ofte svigter leverandørerne os

Sådan strammer offentlige chefer op på it-fronten

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S