Sådan sparer det offentlige kassen på webdesign

Offentlige hjemmesider kan om få måneder blive sat sammen hurtigt, billigt og automatisk tilpasset mobile enheder med nyt web-værktøj.

Artikel top billede

Læs også: 
Derfor ændrer alle kommuner nu deres websider

Alle kommuner skal have den samme hjemmeside

Riget fattes penge, og Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den anledning bygget en hjemmeside-skabelon, Go Basic, som offentlige myndigheder fremover kan bruge til at bygge deres hjemmesider ud fra.

Specialkonsulent og projektleder bag Go Basic-projektet, Rasmus Rudolf, fortæller til Computerworld, at der både er tid og penge at spare for offentlige myndigheder i deres fremtidige webdesign.

"Jeg forventer, at udviklingstiden kan halveres, og hvis det drejer sig om hjemmeside-løsninger under 500.000 (under bagatelgrænsen for EU-udbud, red.), så vil offentlige hjemmesider kunne blive bygget udelukkende med myndighedernes interne ressourcer, såfremt myndigheden selv ligger inde med web-kompetencer," lyder det fra Rasmus Rudolf.

Altid de samme elementer

Han blev involveret i projektet for et lille års tid siden, da Økonomi- og Indenrigsministeriet efter folketingsvalget i september 2011 søgte efter en projektleder, der kunne stå for opbygningen af en ny hjemmeside.

Den nye hjemmeside skulle bygges, efter ministeriet opstod som følge af opløsningen af to forskellige ministerier med hvert sit website.

"Fra min tid i web-konsulentbranchen kunne jeg bidrage med generel viden om, at rigtig mange websites - herunder offentlige hjemmesider - mere eller mindre indeholder de samme elementer som eksempelvis billedkarrusel, nyhedsliste og kommentarelementer," forklarer Rasmus Rudolf.

Hans ide var derfor, at der forbindelse med det nye ministeriums hjemmeside kunne bygges en skabelon i open source-CMS'et Umbraco med alle de nødvendige elementer og moduler, som andre offentlige myndigheder efterfølgende kunne genbruge helt uden licensbetalinger.

Og så begyndte udviklingsarbejdet ellers at rulle.

Responsivt webdesign

Lige præcis det danskudviklede Umbraco-CMS blev valgt til opgaven, fordi systemet bygger på Microsofts .NET-framework, som flere offentlige myndigheder i forvejen benytter i deres udviklingsarbejde.

Samtidig har Rasmus Rudolf lagt vægt på, at designskabelonen bygget i HTML5 og CSS3 er responsivt.

Ændring i CSS er nok til at lave hjemmesider

Det betyder, at enhver hjemmeside bygget via Go Basic kan ses i en tilpasset udgave på pc, tablet og på en smartphone.

"Man kan sige, at løsningen vil være født responsiv med Go Basic," fortæller han.

På trods af, at Go Basic er en standard-skabelon, behøver det endelige resultat dog ifølge Rasmus Rudolf dog ikke at ligne en standardløsning.

"Du kan godt sige, at vores skabelon er en teknisk ensretning, hvis andre myndigheder vel at mærke vælger at bruge Go Basic. Men systemet bliver bygget, så man kan få et meget individuelt udtryk med tekst, lyd og video," forklarer han og fortsætter:

"Faktisk behøver man ikke at være en haj til Umbraco-CMS, da vores skabelon kun kræver nogle ændringer i CSS, og så er man kørende med sin helt egen hjemmeside."

Ukendt efterspørgsel

Økonomi- og Indenrigsministeriet kender ikke den nøjagtige efterspørgsel på at få bygget nye offentlige hjemmesider fra landets flere hundrede offentlige myndigheder.

Alligevel er Rasmus Rudolf fuld af fortrøstning, når det kommer til at lancere selve websitet omkring Go Basic og tilhørende designmanualer omkring årsskiftet.

"Hjemmesider som Borger.dk og Skat.dk skal vi nok ikke regne med, fordi den slags hjemmesider er fyldt med avanceret funktionalitet, men langt hovedparten af offentlige hjemmesider er informations-sites, der kan relanceres hurtigt og billigt ved hjælp af Go Basic," siger han.

Designskabelonen Go Basic er blevet til med hjælp fra webbureaet 1508, der har stået for HTML-delen, mens it-konsulenthuset Linqit har stået for backenden.

Skabelon-projektet er i følge Rasmus Rudolf løbet op i en lille million kroner.

Læs også: 
Derfor ændrer alle kommuner nu deres websider

Alle kommuner skal have den samme hjemmeside

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S