Artikel top billede

Disse firmaer styrer markedet for unified communications

Fire helt afgørende trends viser sig på markedet for unified communications. Få overblikket over tendenserne og leverandørernes styrker og svagheder.

Læs også:

Her er dommen over Microsofts nye Lync 2010

Unified communications: Sådan fungerer det

Derfor kan du ikke undgå unified communications

Kommunikation er kommet for at blive.

Da unified communications grundlæggende handler om at integrere og forbedre de forskellige kommunikationskanaler, har konceptet derfor efterhånden også fundet vej til store dele af erhvervslivet.

Ved at smelte telefoni, mail, chat, video og kalender sammen, kan man med en UC-løsning gøre det nemmere at kommunikere - og skabe et bedre overblik i en organsation i det daglige arbejde.

Det er i hvert fald de forventninger, der får it-cheferne til at kigge efter unified communications-løsninger.

Sådan får du succes med UC

I en ny rapport fra Gartner kan man læse om fire UC-karakteristika, der er helt afgørende for, om man får succes med løsningen både som bruger og leverandør:

1) Mobility: Brugerne kræver fuld UC-funktionalitet på mobile enheder og på alle platforme og operativsystemer, skriver Gartner.

2) Åbenhed: Virksomhederne frygter lukkede miljøer og manglende understøttelse af standarder, fordi de ønsker at bevare valgfriheden.

"Virksomhederne forventer i særdeleshed høj kvalitet i understøttelsen af SIP, XMPP og H.323 integrationer og et langsigtet engagement i forhold til interoperabilitet og samarbejde mellem leverandører," kan man læse i Gartner-rapporten.

3) Cloud: Integrationen mellem lokale UC-løsninger og cloud- og hybrid-løsninger bliver stadig vigtigere. Gartner peger på et øget fokus på unified communications-as-a-service, som er noget, Google og Microsoft blandt andet leverer.

4) Skal appellere bredt: Ifølge Gartner er succesfulde UC-løsninger dem, der favner et bredt og forskelligartet publikum.

Man skal som leverandør kunne levere varen i forhold til de forskellige bruger-grupper i virksomheden, der kommer med forskellige forudsætninger og ønsker og behov.

Gartner er også klar med en vurdering af leverandørernes styrker og svagheder i rapporten.

Særligt to spillere skiller sig ud som markedsledere.

Disse leverandører styrer markedet

Læs også:

Her er dommen over Microsofts nye Lync 2010

Unified communications: Sådan fungerer det

Derfor kan du ikke undgå unified communications

I Gartner-rapporten udpeges Cisco og Microsoft som lederne af unified communications-markedet.

Cisco har traditionelt været den store spiller med løsninger inden for videokonferencer og IP-telefoni og er fra den base også blevet en dominerende UC-leverandør.

Microsoft kommer fra software-siden, senest med Lync, som blev lanceret i 2010, og har med alt fra Office-pakken til Exchange, Active Directory og Windows Phone været i stand til levere UC.

"Disse to leverandører konkurrerer indædt på markedet, og har begge foretaget signifikante forbedringer over det seneste år," lyder det fra Gartner.

Blandt andet har Cisco forbedret sin softwareklient, så den nu også findes til Mac, iPad og Android.

Microsoft har også forbedret de mobile Lync-funktioner og er i gang med at integrere Skype, som selskabet købte sidste år.

Gartner illustrerer styrkeforholdet på markedet således:

Stadig et stort potentiale
Mens der generelt er flere og flere virksomheder, der investerer i UC, så er andelen på det potentielle marked og den reelle bruger-rate i de virksomheder, der har investeret, fortsat lav.

Gartner skriver, at mange virksomheder har foretaget store investeringer i kommunikations-infrastrukturer, hvorfor man ikke bare uden videre skrotter den eksisterende løsning og køber en ny, mere UC-moderne løsning.

Samtidig er kravet om ROI-beregninger afgørende, fordi man skal kunne se klare, økonomiske gevinster, før man investerer.

Det er tidligere blevet fremhævet, at det netop inden for unified communications kan være svært at måle de reelle gevinster.

Læs også:

Her er dommen over Microsofts nye Lync 2010

Unified communications: Sådan fungerer det

Derfor kan du ikke undgå unified communications




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere