Ny bredbånds-'garanti': Nu skal du bare 'opleve' hastighed

Ved hjælp af et nyt ord vil Erhvervsstyrelsen sikre, at teleselskaber leverer de lovede bredbåndshastigheder på mobilt bredbånd.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Teleselskaber tilfredse med kritiseret markedsføring

TDC dropper hastighedsgrænsen på mobilt bredbånd

Da Erhvervsstyrelsen for nylig afholdt sin længe ventede 800 megahertz-auktion, var der i al stilhed sneget et hidtil ukendt begreb ind i definitionen på det dækningskrav, der var en del af auktionen.

Nu var der nemlig ikke længere blot tale om, at vinderen skulle sikre borgerne "mindst 10 megabit" i de 207 postnumre, dækningskravet gjaldt.

I definitionen af dækningskravet var der nu tale om en "oplevet" minimumshastighed.

Ikke et tilfældigt ord

Dækningskravet var således:

"Et krav om, at tilladelsesindehavere skal sikre udbud af en mobil bredbåndstjeneste, der giver brugerne en oplevelse af en forbindelse med en download bithastighed på minimum 10 Mbit/s," står der i udbudsmaterialet.

At det ikke blot er tale om et tilfældigt ordvalg, fremgår af svarbrevet fra Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohn (SF) til regionsformand Bent Hansen (S) om bredbåndssituationen i de danske yderområder.

Her er dækningskravet i 800 megahertz-auktionen omtalt. Og endnu engang er ordet "oplevet" nævnt.

"En af auktionsvinderne (TDC) skal sikre en dækning, der senest i 2015 giver en oplevet hastighed på mindst 10 Mbit/s i 207 postnumre, hvor der er størst behov for at forbedre bredbåndsdækningen," skriver Ole Sohn.

Computerworld har derfor sat sig for at finde ud af, hvad denne nye "oplevet hastighed"- formulering egentlig handler om.

Derfor har vi valgt 'oplevet'-formuleringen

Hos Erhvervsstyrelsen bekræfter kontorchef Jakob Juul, at den nye "oplevet"-formulering er ganske bevidst og taget i brug første gang i forbindelse med 800 megahertz-auktionen.

Han tilføjer, at der ikke på nuværende tidspunkt findes internationale standarder for, hvordan man præcist definerer brugernes hastigheder på mobile bredbåndstjenester.

"Som bekendt er mobilt bredbånd en delt ressource, hvor hastigheden kommer an på mange forhold, blandt andet antallet af brugere. Når forbrugsmønstrene ændrer sig, og folk i højere grad går over til at streame, vil kapacitetsbehovet være anderledes. Med dækningskravets nuværende udformning sikrer vi et hastighedskrav, der også er robust overfor, at dataadfærden vil ændre karakter," fortæller Jakob Juul.

Han tilføjer, at det har krævet meget tænkning at nå frem til den nye definition.

"Faren ville være at lave en metode, der måske er relevant i 2011, men mindre relevant i 2015," tilføjer han.

Flytter bevisbyrden

Han forklarer, at omdrejningspunktet i formuleringen er at stille forbrugerne stærkere, da den sætter deres oplevelse om hastigheden i centrum. Samtidig lægger den "bevisbyrden" for, at borgerne oplever den aftalte hastighed over på teleselskaberne:

"Brugerne vil kunne foretage hastighedsmålinger for at tjekke, om det også er dét, de oplever."

Han afviser, at teleselskaberne, med en så generel formulering vil få lettere ved at smyge sig udenom dækningskravene, selv om han erkender, at formuleringen måske nok kan skurre lidt uklar i nogles ører.

"Du kan godt sige, at kravet ikke er mejslet i sten, men det er ikke blødt, tværtimod hårdt. For det kræver, at teleselskaberne, i dette tilfælde TDC, kan forudsige kundernes forbrugsmønstre i fremtiden, og at TDC må dokumentere, at brugerne oplever den fastsatte hastighed. Så vi har sikret os, at de også efterlever hastighedskravene i fremtiden, og det vil vi føre tilsyn med," lyder det fra Jakob Juul.

Ros fra professoren

Spørger man teleprofessor Knud Erik Skouby fra Aalborg Universitet får Erhvervsstyrelsen ros for tankerne bag den nye formulering.

Selve udførelsen får dog kun middelkarakter.

"Man kunne godt have ønsket sig en lidt klarere definition, for den er noget upræcis og kan i princippet betyde hvad som helst. Men jeg kan godt forstå, det er svært, når der ikke er en etableret målestok. Indtil videre ser jeg det som et skridt i den rigtige retning," lyder det fra Knud Erik Skouby og tilføjer, at det kommer helt an på Erhvervsstyrelsens håndhævelse, om det i praksis vil betyde en stramning for teleselskaberne. Men det vil kun tiden vise.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly