Artikel top billede

Pensam: Sådan løser vi vores alvorlige it-udfordringer

Det giver mening at centralisere it-afdelingen, når systemerne ikke understøtter virksomheden fuldt ud. Derfor har ny it-direktør hos Pensam angrebet it-udfordringer med reorganisering af hele it-afdelingen.

læs også:
Fejlslagent it-projekt koster pensionsfirma dyrt

En kritik fra finanstilsynet om firmaets it-fundament slog i foråret hovedet på sømmet for Pensam, der med ansættelsen af ny it-direktør, Jes Rude Dragsted, besluttede at modernisere organisationens it-struktur.

Kritikken bestod i, at en række del-systemer betød, at tre procent af de mange hundredetusinde pensionskunder ikke automatisk kunne få deres pensionsoversigter udsendt.

Det fortæller Jes Rude Dragsted, som har været it-direktør hos Pensam siden maj.

Akut løsning og strategi for it-modernisering

Planen har siden været at løse det akutte problem i den operationelle it-drift og samtidig strikke en langsigtet it-strategi sammen for en modernisering af it-systemerne, der var nødvendig på grund af tidens tand.

Men først var det nødvendigt at ændre på kommandovejene i organisationen, sådan at it-ændringerne ville kunne gennemføres mere smidigt.

Derfor blev en af de første opgaver for Jes Rude Dragsted at reorganisere it-organisationen, så ansvaret blev gennemskueligt, efter at selskabet havde erkendt, at det organisatoriske set-up simpelthen ikke var godt nok.

"Når du ikke er trådt i bund og helt færdig med din it-udvikling- så rimer det ikke med en decentral it-organisationen. Det har været den største udfordring ved it i Pensam," siger han.

Decentral styring skulle væk

Konkret var problemet, at it-organisationens forvaltningsområder var spredt rundt i firmaet og lagt ind under flere afdelinger. Eksempelvis refererede vedligeholdelsesområdet og driftsområdet organisatorisk direkte til ledelsen fra hvert sit sted.

"Jo flere lag du skal op igennem, jo sværere bliver det jo," siger han.

Han fortæller, at Pensam har en lang række selskaber og produkter, som passer til de mange hændelser eller livssituationer, som den brogede skare af pensionskunder befinder sig i.

"Derfor har vi en lang række kernesystemer, og det at have alle de hændelser fuldautomatiseret, med regnskaber og alt hvad et ellers indebærer, er vi ikke helt færdige med. Og det er derfor at tre procent af kunderne ikke automatisk kunne få deres oversigt," siger han.

"Det værste du kan sige, når du arbejder med it, er ordet "alle". For det er det dyreste, du kan komme afsted med. Virkeligheden er, at du er nødt til at finde en balance, hvor du har fuldautomatiseret nok."

Svaret på, hvad der er nok, kommer til at stå i den it-strategi, som Jes Rude Dragsted i øjeblikket er ved at arbejde på, og som han har klar i november. Meningen er, at den skal være gjort til virkelighed om tre år.

Læs også:

Fejlslagent it-projekt koster dansk pensionsfirma dyrt.

Her er Københavns Universitets nye top-CIO.

Trofaste systemer klar til udskiftning

Men hvorfor er systemerne, der har 10 år på bagen, og måske kunne kaldes legacy-systemer, ikke i stand til at håndtere den sidste lille gruppe kunder?

"Det er jo ikke fordi, at vores direktion har siddet på hænderne i seks år. Men selvfølgelig er der nogle ting, der kunne have været gjort før", siger han.

Derfor handler det ifølge Jes Rude Dragsted om at få konsolideret firmaets indbetalings- og indberetningssystemer yderligere, fordi det er en portefølje af legacy-systemer, som skal skiftes.

Han fortæller, at den kommende it-strategi, der nærmest får karakter af en handlingsplan, vil fortælle, hvornår de manglede fuldautomatiseringer vil kunne gennemføres.

Konkret handler det altså om, hvordan Jes Rude Dragsted sammen med Pensam vil angribe opgaven med at få migreret it-systemerne på indbetalings- og indberetningsområdet, som firmaet vil udskifte i de kommende år.

Rent snit giver fokus på vedligeholdelse

It-direktøren peger på, at der er tale om it-systemer, som har tjent virksomheden rigtigt godt de sidste 10 år. Men nu er muligheden for at konsolidere indberetnings- og indbetalings-systemerne, der kører på udaterede platforme, til stede. Og det har ikke været tilfældet tidligere.

Derfor er strategien at sikre den rigtige udvikling fremadrettet, hvilket blandt andet handler om at oparbejde nøglekompetencer inden for firmaet egen udvikling, siger han.

"Umiddelbart før sommeren gennemførte jeg en yderligere outsourcing af vores rene driftsydelser, som eksempelvis vores servicedesk, for netop at kunne fokusere på udvikling i forhold til vores strategiplan," siger Jes Rude Dragsted.

Han mener, at han med beslutningen har fået et mere rent snit, hvor han ledelsesmæssigt kan koncentrere sig om udvikling og vedligehold, mens driften altså er outsourcet.

"Selvfølgelig skal jeg kigge på driften, selvom den er outsourcet. Men jeg har ikke operativt ansvar. Jeg har et styringsmæssigt ansvar. Og der er bare en verden til forskel," siger Jes Rude Dragsted.

Ser allerede fremgang

Selvom der her i september kun er gået få måneder siden reorganisationen af Pensams it, er der allerede masser er fremgang, mener it-direktøren.

"Jeg synes, vi har godt fat om vores projekt med pensionsoversigter til alle, hvor vi vil i mål med de tre procent," siger han.

Han peger på, at ansættelsen af en række nye nøglepersoner som eksempelvis en ny chefarkitekt og udviklingschef er basis for fremgangen.

Jes Rude Dragsted fortæller, at hans lære indtil videre er, at der på trods af råd om det modsatte fra analysehusene, er ræson i at centralisere it-afdelingen, når man befinder sig i en fase, hvor man ikke fuldt ud er systemunderstøttet.

"Vi prøver at sikre os, at de it-faglige kompetencer ikke går tabt og ikke bliver negligeret," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere