Postens CIO: Sådan outsourcer vi for en milliard

Interview: PostNord har outsourcet for en milliard kroner. Få en stribe gode råd til, hvordan man får sin outsourcing til at køre på skinner fra CIO i PostNord, Joss Delissen.

Læs oså:
Posten outsourcer it for en milliard - 100 it-folk skal flyttes

Interview:
PostNord, der er resultatet af sammenlægningen af Post Danmark og svenske Posten AB, har netop underskrevet en it-outsourcing-aftale, der beløber sig til over en milliard kroner.

Aftalen medfører, at firmaet Atos skal står for en stor del af it-driften i post- og logistikkoncernens bagland i de næste syv år. Og en så lang samarbejdsperiode har nogle helt konkrete konsekvenser.

"Vi kan lige så godt være realistiske," siger Joss Delissen, CIO i PostNord til Computerworld.

"Når en aftale løber i så mange år, så vil der dukke problemer op. Derfor er et af de bedste råd, jeg kan give i forbindelse med et outsourcing-projekt, at vælge en leverandør, som du har et godt forhold til. En virksomhed, du har tillid til," siger han.

Et års planlægning
En outsourcing af den kaliber som PostNord har sat i gang, planlægges ikke hen over en weekend. Det er et minutiøst sammensat puslespil, hvor rigtig mange brikker skal falde på plads for at it-systemer i flere lande kan smelte sammen til én enhed.

"Baggrunden for vores outsourcing er sammenlægningen af det danske og det svenske postvæsen, og udfordringen har været at samle to it-systemer til ét for derved at spare penge og arbejde bedre og mere effektivt," fortæller Joss Delissen.

Det projekt har PostNord arbejdet på gennem lang tid, hvilket blandt andet har udmøntet sig i partneraftaler med Logica, TDC og nu også Atos, der skal tage hånd om datacentre og workplace-it i postfirmaet.

Det må være en enorm opgave at angribe et projekt at denne kaliber. Hvordan gjorde I det?

"Det tager rigtig lang tid at beskrive arbejdsprocesserne helt ned i mindste detalje. Men det er nødvendigt, og det har også nogle fremadrettede fordele i form af et langt bedre overblik over virksomhedens arbejdsfunktioner."

"Men det er ikke en plan, man skriver hen over en weekend. Atos-aftalen har taget lige godt et år at få på plads," siger postens CIO og han fortsætter:

"Nu har vi gjort det flere gange, og det viser sig, at når man tager tingene up front, så er man også bedre rustet senere i forløbet. Derfor bruger vi gerne den nødvendige tid i startfasen."

Hvordan holder I et så omfattende projekt i en kort snor, så det ikke løber løbsk?

"Det handler om kontinuitet. Det kan ikke nytte noget, at vi flytter os i ryk. Projektet skal hele tiden flyde og udvikle sig fra server til server og fra applikation til applikation og fra land til land.

Hele planen skal på denne vis være ført ud i livet efter sommeren i 2014," fortæller Joss Delissen.

"Samtidig er det vigtigt, at vi har nogle interne folk, der holder vores leverandør i ørerne, så tingene ikke glider ud af vores hænder. Det betyder, at man må uddanne nogle af de folk, man allerede har, eller ansætte nogle nye, der kan finde ud af at lede og styre projekter."

Læs også:

Posten outsourcer it for en milliard - 100 it-folk skal flyttes





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.