Læs også:
Regeringen truer telebranchen med indgreb
Ny bredbånds"garanti"- nu skal du bare "opleve" hastighed
Forholdet mellem teleselskaberne og fiberbranchen er langtfra rosenrødt.
At teleselskabernes fantasifulde markedsføring af bredbåndshastigheder til stadighed er en torn i øjet på fiberbranchen, kom til udtryk i denne uge.
Direktør Anders Christjansen fra fiberselskabernes produkt- og markedsføringsflagskib, Waoo, gik på talerstolen på en telekonference på Hotel Radisson i København og tog bladet fra munden foran et publikum bestående af nordiske og baltiske telefolk.
"Jeg tør ikke sige, hvordan det ser ud i jeres lande, men i Danmark er det tilladt at markedsføre varer, som man ikke leverer," lød de lettere ironiske ord fra Anders Christjansen.
Forvirrer kunderne
Waoo-direktøren var blevet bedt om at fortælle om Waoos historie og udfordringer på det danske marked, og hans ord var naturligvis en slet skjult henvisning til teleselskabernes markedsføring af de såkaldte "op til"-bredbåndshastigheder.
"Det er meget forvirrende for kunderne og hjælper ikke på branchens ry," fortsatte Anders Christjansen om problemet, der gør den merværdi, forbrugere får ved at vælge fiber, sværere at få øje på forbrugerne.
Kan komme indgreb
Et problem, som også Forbrugerrådet længe har råbt højt om, og som i regeringens nye forbrugerudspil fik regeringen til at true telebranchen med indgreb, hvis de ikke selv formår at gøre noget ved den vildledende markedsføring.
Anders Christjansen lagde i sin tale heller ikke skjul på, at man ser frem til den dag, hvor tv-kanaler sælges individuelt, og hvor danskernes hang til streaming for alvor eksploderer.
"Alt for mange kunder betaler alt for meget for tv-pakker, og alt for mange kunder er tvunget til at betale for noget, de ikke har behov for," lød det fra Anders Christjansen.
Telekonferencen, der er arrangeret af Marcus Evans, sluttede i går med en lang række oplæg fra en række topfolk i branchen.