Direktør: Danskere skal betale månedlig net-skat på 50 kroner

Dansk direktør foreslår en tvangsafgift på brugen af internettet. Pengene skal gå direkte til at støtte et bestemt erhverv.

Artikel top billede

Læs også:
Danske pirater har (næsten) frit spil på nettet

Online-pirateri har stort set været et problem for rettighedshavere til især film og musik siden internettets opfindelse.

Med lanceringen af fildelingssitet Napster i slutningen af 1990'erne fik pirateriet for alvor en platform at boltre sig på, og siden er den ulovlige fildeling for alvor sluppet løs på andre peer-to-peer-netværk og torrent-trackere.

Et årti senere er flere lovlige tjenester som Spotify til musik og Netflix til film nu dukket op, men de nye digitale leverings- og forretningsmodeller presser også producenterne.

Det mener filmproducer Ronnie Fridthjof, som står bag filmselskabet Fridtjhof Film med værker som eksempelvis 'Blå Mænd' og 'Julefrokosten' på repertoiret.

"Det koster 20 millioner kroner at producere en film, som man måske kan tjene 10 millioner kroner på via DVD-salg. Til sammenligning kan man tjene 100.000 kroner på at indgå en aftale med Netflix," siger Ronnie Fridthjof, der i sidste uge sad med i et panel på Dansk Internet Governance Forum-konference for at diskutere fremtidige forretningsmodeller på internettet.

50 kroner for den danske kulturarv

På konferencen fortæller tv- og filmproducenten, at den økonomiske kulturfordeling er helt skæv i den fagre nye digitale verden, da det stadig koster mange penge at producere kvalitetsindhold.

For at omfordele de digitale kulturmidler til kvalitetsproducenter havde Ronnie Fridthjof et ganske alternativt forslag om at bruge teleselskaberne til at betale en afgift på 50 kroner per måned per netforbindelse til danskerne.

"De 50 kroner vil generere en omsætning på 1,4 milliarder kroner om året, og dermed vil alle danskere kunne få adgang til alle danske film, al dansk musik og danske bøger, der er produceret for mere end fem år siden," foreslår Ronnie Fridthjof.

Med andre ord er det filmproducentens ide, at teleselskaberne skal betale halvdelen af, hvad eksempelvis Spotify tager for sit Premium-produkt for at give danskerne fri adgang til endog meget store del af den danske kulturarv i en digitaliseret form med navne som blandt andre Lars von Trier, Kim Larsen og Karen Blixen på plakaten.

Telebranchen: Derfor forslaget bare torskedumt

Som en bizar vampyrfilm

Teleselskabernes afgift på 50 kroner vil man med stor sandsynlighed kunne forvente, at teleindustrien ville tørre af på Hr. og Fru Jensen, der således kan se frem til en ekstraafgift på 600 kroner om året per internetforbindelse.

At følge logikken i Ronnie Fridthjofs forslag er dog ifølge direktør for Telekommunikationsindustrien i Danmark, Jakob Willer, som at genopleve Robert Rodriguez-filmen 'From Dusk Till Dawn', der lægger ud som en cool roadmovie, men udvikler sig til en noget bizar vampyrsplatter-film.

"Der er blevet et problem med at få råd til at finansiere film, og så skal andre bare løse det," er Jakob Willers reaktion på det ganske kontroversielle forslag om at bakke om dansk kultur med en stor pose penge fra teleselskaberne.

"Forslaget svarer jo til, at teleselskaberne skal agere skatteopkrævere for staten, og det er altså ikke det, vi er sat i verden for. Derudover er det torskedumt at beskatte internet, som skal være vores allesammens vækstmotor," tordner Jakob Willer videre.

Ronnie Fridthjof afviser i paneldebatten, at han og de 45 medarbejdere i Fridthjof Film vil lide overlast, hvis der ikke bliver indført en tvungen digital kulturskat på internettet.

"Jeg skal nok overleve, men det danske kulturudvalg bliver bare ikke noget at skrive hjem om i fremtiden," siger filmproducenten til kritikken af sit forslag.

Læs også:
Danske pirater har (næsten) frit spil på nettet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job