Direktør: Danskere skal betale månedlig net-skat på 50 kroner

Dansk direktør foreslår en tvangsafgift på brugen af internettet. Pengene skal gå direkte til at støtte et bestemt erhverv.

Artikel top billede

Læs også:
Danske pirater har (næsten) frit spil på nettet

Online-pirateri har stort set været et problem for rettighedshavere til især film og musik siden internettets opfindelse.

Med lanceringen af fildelingssitet Napster i slutningen af 1990'erne fik pirateriet for alvor en platform at boltre sig på, og siden er den ulovlige fildeling for alvor sluppet løs på andre peer-to-peer-netværk og torrent-trackere.

Et årti senere er flere lovlige tjenester som Spotify til musik og Netflix til film nu dukket op, men de nye digitale leverings- og forretningsmodeller presser også producenterne.

Det mener filmproducer Ronnie Fridthjof, som står bag filmselskabet Fridtjhof Film med værker som eksempelvis 'Blå Mænd' og 'Julefrokosten' på repertoiret.

"Det koster 20 millioner kroner at producere en film, som man måske kan tjene 10 millioner kroner på via DVD-salg. Til sammenligning kan man tjene 100.000 kroner på at indgå en aftale med Netflix," siger Ronnie Fridthjof, der i sidste uge sad med i et panel på Dansk Internet Governance Forum-konference for at diskutere fremtidige forretningsmodeller på internettet.

50 kroner for den danske kulturarv

På konferencen fortæller tv- og filmproducenten, at den økonomiske kulturfordeling er helt skæv i den fagre nye digitale verden, da det stadig koster mange penge at producere kvalitetsindhold.

For at omfordele de digitale kulturmidler til kvalitetsproducenter havde Ronnie Fridthjof et ganske alternativt forslag om at bruge teleselskaberne til at betale en afgift på 50 kroner per måned per netforbindelse til danskerne.

"De 50 kroner vil generere en omsætning på 1,4 milliarder kroner om året, og dermed vil alle danskere kunne få adgang til alle danske film, al dansk musik og danske bøger, der er produceret for mere end fem år siden," foreslår Ronnie Fridthjof.

Med andre ord er det filmproducentens ide, at teleselskaberne skal betale halvdelen af, hvad eksempelvis Spotify tager for sit Premium-produkt for at give danskerne fri adgang til endog meget store del af den danske kulturarv i en digitaliseret form med navne som blandt andre Lars von Trier, Kim Larsen og Karen Blixen på plakaten.

Telebranchen: Derfor forslaget bare torskedumt

Som en bizar vampyrfilm

Teleselskabernes afgift på 50 kroner vil man med stor sandsynlighed kunne forvente, at teleindustrien ville tørre af på Hr. og Fru Jensen, der således kan se frem til en ekstraafgift på 600 kroner om året per internetforbindelse.

At følge logikken i Ronnie Fridthjofs forslag er dog ifølge direktør for Telekommunikationsindustrien i Danmark, Jakob Willer, som at genopleve Robert Rodriguez-filmen 'From Dusk Till Dawn', der lægger ud som en cool roadmovie, men udvikler sig til en noget bizar vampyrsplatter-film.

"Der er blevet et problem med at få råd til at finansiere film, og så skal andre bare løse det," er Jakob Willers reaktion på det ganske kontroversielle forslag om at bakke om dansk kultur med en stor pose penge fra teleselskaberne.

"Forslaget svarer jo til, at teleselskaberne skal agere skatteopkrævere for staten, og det er altså ikke det, vi er sat i verden for. Derudover er det torskedumt at beskatte internet, som skal være vores allesammens vækstmotor," tordner Jakob Willer videre.

Ronnie Fridthjof afviser i paneldebatten, at han og de 45 medarbejdere i Fridthjof Film vil lide overlast, hvis der ikke bliver indført en tvungen digital kulturskat på internettet.

"Jeg skal nok overleve, men det danske kulturudvalg bliver bare ikke noget at skrive hjem om i fremtiden," siger filmproducenten til kritikken af sit forslag.

Læs også:
Danske pirater har (næsten) frit spil på nettet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S