Stort problem: Ansatte mister deres mobil-telefoner

Det er efterhånden et sikkerhedsproblem, at så mange ansatte mister deres mobil-telefoner. Se hvorfor her.

Artikel top billede

Læs også:
Forskere: Så let knækker vi PIN-koden på din iPhone

Datatyveri på iPhone: så hurtigt går det

5 trends bag behovet for bedre mobil sikkerhed

Derfor bør enhver bestyrelse vide alt om it-sikkerhed

Ifølge analyse-virksomheden IDC benytter virksomhederne i dag i langt større grad end tidligere tablets og smartphones til at lagre virksomhedens følsomme oplysninger.

Derfor kan det være et sikkerhedsmæssigt problem, hvis en medarbejder mister sin enhed, og det er et problem, som over halvdelen af de nordiske virksomheder kender til.

En anden analyse fra IDC, foretaget blandt nordiske virksomheder, viser nemlig, at 47 procent af virksomhederne i nogen grad, og ni procent i signifikant grad har erfaring med, at medarbejderne mister mobile-enheder.

Nyt marked for håndtering af enheder

Det har skabt et marked for mobilsikkerhed, hvilket analysevirksomheden IDC netop har afdækket i en ny rapport.

"Tidligere havde det ikke voldsom stor betydning, at en medarbejder mistede sin telefon, det kunne højst betyde, at billeder, opkaldsliste og sms-beskeder ville blive kompromitteret. Men i dag er der adgang til en helt anden type data, derfor bliver sikkerheden vigtigere," siger it-analytiker Anders Elbak fra IDC Nordic.

IDC's analyse viser, at markedet sidste år omsatte for over 2,5 milliarder kroner, og analysen forudsiger, at markedet vil stige med 31,8 procent om året i perioden 2012-2016.

Det er første gang, at IDC udgiver data omkring Mobile Enterprise Management Software.

"Det øgede forbrug af mobile-enheder betyder nye udfordringer for virksomheden set i forhold til, hvordan de skal administrere enhederne, samt sikre og kontrollere de selskabsoplysninger, der eksistere på de mobile-enheder" skriver IDC i en pressemeddelelse.

Låner teknologi fra etableret marked

Mobile Device Management bygger på erfaringer fra traditionelle system-management værktøjer, og benytter funktioner som backup, samt udrulning af applikationer og opdateringer ud til et specifikt segment brugerne.

"Vi har efterhånden forstået, hvad vi skal og kan med vores pc'ere, nu er turen kommet til vores mobile-enheder," siger Anders Elbak.

Virksomhederne kan samtidig registrere deres mobile-enheder i et centralt system, der kan holde styr på, hvem, der mister sin enhed, og samtidig kan sørge for at lukke enheden ned, hvis uheldet er ude.

Det giver virksomhederne et tiltrængt værktøj, der bør implementeres på lige fod med eksisterende løsninger til håndtering af pc'ere, mener IDC.

"Virksomhederne er generelt dårlige til at sikre deres telefoner. Mange har også været dårlige til at opstille regler for, hvad medarbejderne må bruge deres telefon til," siger Anders Elbak.

Læs også:
Forskere: Så let knækker vi PIN-koden på din iPhone

Datatyveri på iPhone: så hurtigt går det

5 trends bag behovet for bedre mobil sikkerhed

Derfor bør enhver bestyrelse vide alt om it-sikkerhed

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S