Artikel top billede

Her er din hverdag i fremtidens it-afdeling

It-chefer og it-afdelinger går en ny og anderledes tid i møde. It-organisationens rolle i virksomheden er under voldsom forandring.

Læs også:

Den gamle it-chef uddør: Her er den nye

Danske CIO'er nægter: Derfor vil vi ikke være driftsslaver

Derfor står CIO'en snart til at blive sat på porten

En it-chef er ikke længere bare en it-chef: Det kan være alt fra den strategisk tænkende CIO, til den klassiske it-chef, der af og til kigger ind i serverrummet, til it-chefen, der bærer alle kasketter og både klarer drift, support og indkøb.

Uanset hvilken type du er, så er rollen under forandring, ligesom it-afdelingens funktion i det hele taget redefineres i disse år.

Analysefirmaet Gartner, der blandt rådgiver it-ledere, har publiceret et bud på, hvordan fremtidens it-chef og it-organisation kommer til at se ud.

"Vi er vidne til en ny generation af it-chefer, der ikke i så høj grad sigter efter at "køre" it som på at sikre, at virksomheden opnår strategisk værdi ved at anvende teknologi," udtaler analytiker John Mahoney.

Gartner mener, at vi inden for de kommende fem år for alvor vil se denne form for it-chef blive den dominerende.

Gartner sætter samtidig ord på fire scenarier for, hvordan it-afdelingen kommer til at spille sammen med resten af organisationen i fremtiden.

1) En global service-leverandør

Et bud er, at it-afdelingen bliver en udvidet form for enhed i organisationen, der kører som en decideret virksomhed og leverer it-services og processer til moderselskabet.

Gartner skriver, at it-afdelingen i dette scenarie vil fokusere forretnings-værdi, tænke i marketing og udnytte sin interne position til at kunne levere konkurrencedygtige tjenester.

2) It som motoren

Denne form for it-organisation leverer også it-løsninger til konkurrencedygtige priser. Der vil være en høj grad af fokus på at følge med markeds- og teknologi-udviklingen, på at optimere, arbejde med sourcing, leverandørstyring og økonomistyring.

"Den leverer hele tiden omkostnings-forbedringer, er på udkig efter måder at levere mere for mindre på, og er meget lydhør over for ændrede forretnings-behov," Gartner.

De to sidste scenarier

3) It er forretningen

Der findes også scenarier, hvor man ikke kan adskille it og forretningen, fordi it i høj grad er produktet.

I denne type virksomheder vil forretningen være bygget op omkring data, og it-organisationen innoverer snarere end blot understøtter de services, der findes.

4) Alle ejer it

I dette scenarie er fokus i højere grad på informationer og data end på teknologi, og det er i høj grad brugerne selv, der tager, hvad de ønsker og har brug for.

"Meget modne virksomhed tager denne anderledes model til sig på grund af potentialet for samarbejde og innovation," skriver Gartner.

Kritikerne af denne model vil frygte anarki, mens tilhængerne vil fokusere på de kreative muligheder. Gartner peger på, at modellen passer bedst i ikke-traditionelle situationer, eksempelvis inden for forskning og udvikling.

Gartners pointe er, at it-cheferne kommer til at spille en helt afgørende rolle i forhold til at identificere den rolle, som it-organisationen skal spille i fremtiden. Det er også it-chefen der skal sikre, at de vigtige interessenter er involverede i processen og bakker op om den.

Når it-chefen kender svaret på it-afdelingens fremtid, kender han/hun også svaret på sin egen fremtid.

Læs også:

Den gamle it-chef uddør: Her er den nye

Danske CIO'er nægter: Derfor vil vi ikke være driftsslaver

Derfor står CIO'en snart til at blive sat på porten




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere