CVR oppe efter 16 dage nedbrud: Men nu fejler andet system

Erhvervsstyrelsen har efter hele 16 dages nedbrud fået et centralt register på benene igen. Nu er et andet system gået ned.

Artikel top billede

Det med småt: CVR blev dagen efter at have fikset et 16 dage langt nedbrud ramt af et nyt it-problem.

Læs også:

Centralt dansk register ramt af database-nedbrud

Derfor har det taget styrelse 10 dage at rette nedbrud 

Det lykkedes torsdag Erhvervsstyrelsen at få et fejlramt databasesystem i luften igen efter 16 dages nedbrud.

Det betyder, at det igen er muligt at få opdaterede oplysninger om selskabsændringer i Det centrale virskomhedsregister (CVR).

Det fortæller Morten Kildevang, der er teamleder hos Erhvervsstyrelsen.

"Vi blev færdige med at tjekke alle data og få alt tilbage til normal gænge," siger han.

Han fortæller, at han stadig afventer en officiel root cause- analyse fra leverandøren KMD, og derfor kan han ikke uddybe, hvorfor det 16 dage langt nedbrud skete.

Men han er sikker på, at han får en god forklaring, fordi der er 70 millioner oplysninger i den fejlramte database.

Én dag med fuld funktionelt it

Imidlertid gik der få timer før Erhvervsstyrelsen blev ramt af et nyt nedbrud på styrelsens it-tjenester.

Det nye nedbrud betyder, at det ikke nu i stedet ikke er muligt for borgere og virksomheder at købe og hente eksempelvis årsregnskaber fra alle landets virksomheder, noget som banker og revisorer og et væld af andre interessenter benytter sig af.

"Og det irriterer os selvfølgelig voldsomt, at ulykkerne kommer som perler på en snor, siger han og fortæller om det nye it-nedbrud:

"Det skyldes, at vores Navision-server lige pt har nogle problemer. Og for at undgå at vi laver nogle fejlfaktureringer på cvr.dk har vi midlertidigt lukket ned for købet af produkter," siger han.

Han fortæller, at det nye it-problem opstod fredag, altså dagen efter at det lykkedes at få det 16 dage lange it-nedbrud stoppet. Hvad årsagen til Navision-problemet er, kan han endnu ikke sige, men leverandøren Statens It arbejder på at løse problemet, fortæller han.

Han fortæller, at det er Statens It, der som leverandør er ved at undersøge og afhjælpe problemet på maskinerne, som befinder sig hos dem.

Derfor går tingene galt

Ingen sammenhæng

"Det har ikke noget med hinanden at gøre," svarer han på spørgsmålet om, hvorvidt der er sammenhæng mellem de to nedbrud.

"Der her kunne sagtens have været indtruffet alligevel. Det er en helt unik størrelse. Det har intet med det andet at gøre. De har fuldstændigt separate årsager, de her ting," siger Morten Kildevang.

Det er blot fordi det virker lidt symptomatisk, at der altid er et eller andet som ikke virker inde hos jer?

"Man kan sige, at CVR er en kompleks størrelse. Det modtager informationer fra mange kilder og har blandt andet også noget afregning, som også skal fungere. Så man samler mange ting her," siger han.

Med mange leverandører betyder det samtidig, at der er mange ting som kan gå galt, fortæller teamlederen.

Modernisering er ingen undskyldning

Erhvervsstyrelsen er desuden midt i en massiv omlægning af mange it-systemer, en moderniseringsproces, som vil stå på et stykke tid endnu. Men det vil han ikke bruge som undskyldning, siger han.

"Vi skal jo stadig være driftsstabile indtil der kommer noget andet. Lige i det her tilfælde har det ikke noget med hinanden at gøre," siger Morten Kildevang.

"Jeg ved godt, at det ser dumt ud. Men man har både det her med data, og de ulykker der ligger der. Og så har man den her afregningsdel, som desværre er udsat for et teknisk nedbrud i øjeblikket."

Hvornår problemet er løst, tør han ikke sige. Men han håber, at det bliver snart.

"Jeg går da ud fra, at det snart kommer op. Det håber jeg da i al fald."

Hvor længe må et nedbrud vare hos Jer?

"Det kommer an på, hvilken aftale man har. I bund og grund må de ikke vare særlige længe. Vi har nogle SLA-aftaler (Service Level Agreement), og så må man ind og vurdere, om de er overskredet."

Og der står så tilbage at finde ud af, om de 16 dage der gik, er for meget?

"Det tror jeg nok er for meget, men det skal vi have en dialog med vores leverandør om," siger han.

Læs også:

Centralt dansk register ramt af database-nedbrud

Derfor har det taget styrelse 10 dage at rette nedbrud

Banedanmark

Systemudvikler (frontend)

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Vil du være med til at udvikle PETs ITSM-platform?

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S