Efter mange timers nedbrud: Ramt Skat-it på benene igen

Skats sikkerhedsløsning virker igen, så erhvervsbrugere kan logge på TastSelv. Tidsfristen for moms-betalerne er dog ændret.

Artikel top billede

Læs også: Vigtig Skat-løsning i sort efter fejl hos leverandør

Det lykkedes omkring klokken 19 mandag aften Skats leverandør, it-giganten CSC, at få styr på den fejlramte sikkerhedsløsning som hele dagen forhindrede erhvervslivet i at benytte myndighedens digitale selvbetjeningsløsninger.

Dermed kunne større danske virksomheder resten af aftenen og indtil midnat indberette moms indenfor den normale tidsfrist.

Og de der ikke nåede det, har fået frit lejde til at gøre det i dag, uden at det koster gebyrer, har Skat oplyst.

Hos myndigheden fortæller it-direktør Preben Bialas, at det fortsat er usikkert hvad der var årsag til, at udrulningen af Skats nye sikkerhedsløsning fejlede.

"Jeg kan ikke den tekniske forklaring. Det kommer senere," siger Preben Bialas.

Testet i et halvt år

"Vi har koncentreret os om at få tingene i luften. Så får vi senere en mere udførlig teknisk redegørelse for, hvad der kan have hindret det her. Sådan at man kan lære af det. Hvis der er noget at lære," siger han,

Blandt andet vil redegørelsen forhåbentlig fortælle, hvordan en udrulning som var blevet testet igennem seks måneder gik galt, fortæller it-chefen.

"Hvad var årsagen til, at en deployment af noget som har været testet i et halvt år, ikke skete som forventet når den skulle rulles ud," spørger han.

Mandag eftermiddag var det stadig usikkert, om det muligvis blev nødvendigt at rulle tilbage til den tidligere version af sikkerhedsløsningen hos Skat.

Samtidig undersøgte leverandøren sent mandag eftermiddag om det eventuelt kunne være en række netværkskomponenter som var medvirkende til problemerne.

Men det blev ikke nødvendigt at rulle tilbage, fortæller Preben Bialas. Først på aftenen lykkedes det nemlig at få den nye løsning til virke.

"Det er produktionssat som planlagt, men med et døgns forsinkelse. Det fungerer som det skal."

Han fortalte mandag, at udrulningen er en opdatering af Skats centrale sikkerhedsløsning. Og når erhvervsbrugerne mandag ikke kunne logge på, var det fordi valideringen fejlede, fordi sikkerhedsløsningen ikke kørte ordentligt.

Ifølge Preben Bialas har Skat tirsdag formiddag 3.000 samtidige brugere på systemet uden problemer. Det betyder, at systemet kører som forventet.

Han gentager overfor brugerne, at virksomhederne som følge af problemerne har i dag med til at indberette den moms, der ellers havde frist i går.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S