Flere tusinder Yousee-kunder helt i sort i tre døgn

I snart tre døgn har 2.000 borgere og erhvervsdrivende i Nordsjælland stået uden adgang til telefoni, bredbånd og tv. Se hvorfor selskabet ikke har været i stand til at fikse problemet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Fejl på fejl: Derfor ramte Yousee-nedbrud hele landet

Kæmpe Yousee-nedbrud rammer titusindvis af seere

Et overgravet fiberkabel krydret med bureaukratisk tovtrækkeri mellem Yousee og kommunen.

Det er årsagen til, at omkring 2.000 borgere og erhvervsdrivende, heriblandt flere butikker i Fredensborg i Nordsjælland, har stået uden bredbånd, tv og telefoni i snart tre døgn.

Det fortæller kommunikationschef i Yousee, Ib Konrad Jensen, da Computerworld ringer for at høre, hvordan det kan ske, at flere tusinde borgere har haft sort skærm og ingen telefoni og bredbånd i snart tre dage.

Han bekræfter, at Yousee onsdag ved frokosttid modtog en fejlmelding om problemer i området.

Må ikke røre ved det

"Vi gik herefter i gang med fejlsporingen og nåede frem til, at det var et fiberkabel, der var fejlramt. Men det viser sig så, at det ikke er vores kabel, men et fiberkabel ejet af Fredensborg kommune, vi har lejet os ind på. Det betyder, at vi ikke må røre ved det," lyder det fra kommunikationschefen.

Han fortæller, at det først torsdag lykkedes Yousee at finde frem til en person i kommunen, der kendte til det pågældende fiberkabel.

Det overgravede kabel er placeret cirka 180 meter fra byens vandtårn.

Bureaukratisk tomrum

Men problemet lander herefter i et bureaukratiske tomrum mellem kommunens og Yousees stol, da der er usikkerhed om driftsaftalen, herunder hvem der har ansvaret for kablet.

Problemet trækker derfor, ifølge kommunikationschefen, ud, da Yousees fibersamarbejdspartner Eltel, der tager sig af det praktiske fiberarbejde, ikke vil røre fiberkablet uden en tilladelse.   

En lykkelig slutning er dog på vej.

"Det ender så med, at vores fiberentrepenør Eltel laver en ad hoc-aftale med kommunen om, at de mod betaling udbedrer fejlen, og det er de begyndt på her til morgen," lyder det fra kommunikationschefen, som forventer at problemet er løst senest kl. 15 i dag.

"Men forhåbentlig er vi færdige før," slutter Ib Konrad Jensen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse