Årets it-fuser 2012: Vores image er belastet

Årets it-fuser 2012 er ikke synderligt stolt over at modtage vanæren som det værste it-projekt i år. Selskabet lover at stramme op.

Artikel top billede

Pressechef Kim Ege Møller hos CSC Danmark, it-fiaskoen Polsag fra CSC modtager Årets it-fuser med 41 procent af stemmerne. Hvordan har du det med det?

"Vi er naturligvis ikke stolte over at skulle modtage sådan en pris, som ingen selskaber drømmer om at modtage. Når det så er sagt, så kan vi berolige de næste modtagere med, at pressen behandler Årets it-fuser fair."

Nu har systemet kostet staten en halv milliard kroner. Hvor meget kan rigspolitiet forvente at få tilbagebetalt af den sum for et system, som aldrig blev leveret?

"Nu har vi jo indgået forlig, som blandt andet Computerworld har skrevet om tidligere.Og det er også det vigtigste råd til andre, der modtager sådan en pris: Det helt afgørende er at tage ansvar, og sikre at alle kommer bedst muligt videre, så man undgår de lange opslidende retssager. De parter, der har været med i Polsag kan trods alt være glade for, at der er fundet løsninger ud af den ærgerlige situation."

Hvad, mener du selv, er årets it-fuser i 2012?

"Vi vil ikke pege fingre af andre, men når man kigger på de seneste års vindere og kandidater, så er det alle sammen store offentlige it-projekter, som der lykkeligvis er stor åbenhed omkring. Men der er sikkert også værdige kandidater i det private erhvervsliv."

CSC har i de seneste år været gennem flere sager i de sidste par år med svindelsager, arbejdskonflikten mod Prosa og horrible regnskaber. Hvad skal der til for, at tingene vender for CSC?

"Det er ingen hemmelighed, at vores image er blevet ramt igennem de seneste år, og det løser vi nok ikke ved en reklamekampagne. Vores vej til et bedre image handler om at tage ansvar og undgå fejl, og dernæst lave succeser for kunderne. Det kræver, at vi hele tiden forbedrer vores organisation og arbejdsform. Det er vi i fuld gang med, og vi er her jo også om både ét og 10 år, og der har vi et bedre image."

CSC har også været nomineret i 2011 med Polsag, og Tinglysningen i 2010. Og nu vinder i 2012. Kan vi regne med jer igen i 2013?

"Nej, vi vil gøre alt for ikke at give konkurrenterne kamp til stregen om denne pris igen. Nu må det være nogle andres tur til at blive nomineret og vinde prisen. Der er sikkert nogen, der har fortjent det."

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S