Løbske batch-kørsler sendte Nordeas netbank i sort

Interview: Nordeas netbank har været sendt til tælling flere gange i de seneste dage. Her er forklaringen på, hvorfor banken ikke kunne holde sin it-drift i luften.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Fredag mellem jul og nytår og senest igen i går, onsdag, var Nordeas netbank i store problemer med ustabil drift i dagtimerne.

Derfor havde kunderne svært ved at komme på netbanken både den 28. december og den 2. januar.

Problemerne med netbanken skyldes ifølge Nordeas underdirektør Martin Andersen med ansvar for netbanken for privatkunder, at der blev kørt årsregnskaber i såkaldte batches samtidigt med, at årets sidste og første bankdage er nogle af de mest travle i netbanken.

"Vi har en regel om, at der aldrig må køre batches i dagtimerne, men på grund af fejl i afviklingen af vores batchjobs er disse blevet forsinket til dagtimerne, og derfor havde vi ustabil drift den 28. december og 2. januar," forklarer Martin Andersen til Computerworld.

Tabte pusten

Han fortæller, at batches på årsplan med pensioner, renteberegninger og afstemning er meget større end de normale batches, der bliver afviklet hver dag/nat.

"Vi tabte simpelthen pusten i systemerne, og inden vi kunne nå at få styr på de forsinkede batches, var den ustabile drift en realitet."

"Vi havde ellers forsøgt at fordele vores batchjobs udover flere dage," lyder det fra Martin Andersen, som siger, at nogle batchjobs planmæssigt først kan afvikles i det nye år.

Oveni de forsinkede batches havde Nordea over fem millioner kunde-logins på sin netbank den 28. december, hvilket er dobbelt så mange som onsdag den 28. november og godt en halv million mere end den sidste bankdag på måneden.

Kastede ekstra CPU-kraft ind

Pres fra batchjobs på den ene side og kunde-logins på den anden gjorde, at netbanken var endog meget svær at komme ind på fra 9.30 til klokken 15.30 både fredag den 28. december og onsdag den 2. januar.

"Vi øver os selvfølgelig inden jul og nytår på den slags situationer, fordi vi historisk ved, at vi får travlt. Vi havde derfor også ekstra mandskab til at holde øje med systemerne, men vi kunne ikke få stoppet de allerede igangsatte batchkørsler," siger Martin Andersen.

For at få styr på situationen kastede Nordea derfor al sin overskydende CPU-kraft ind i netbanken, hvilket stabiliserede driften igen ud på eftermiddagen både den 28. december og 2. januar.

Opgraderer på serversiden

Nordeas underdirektør fortæller, at den slags situationer altid er en afvejning af performancekrav og økonomi, da ekstra CPU-kraft og storage-kapacitet koster knapper.

Nordea har i første omgang taget konsekvensen af de to nedbrud og bestilt mere af begge dele hos sit hosting-selskab, TDC Hosting.

"Vi vil gå hele vores infrastruktur igennem for at se, hvordan vi kan undgå den slags igen," lover Martin Andersen.

Læs også:

Nordeas netbank sendt i sort

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly